Nieuwe Bentley Continental GT wordt bijna 800 pk sterke plug-in hybride
Met een flinke dosis Bacalar en zonder W12
Bentley heeft nog maar net de V8 Hybrid geheten aandrijflijn aangekondigd, die de machtige 6.0-W12 gaat vervangen, of het blikt al vooruit op de eerste auto waar die machine in komt te liggen: de Continental GT. De nieuwe Bentley Continental GT belooft bloedsnel te worden en komt ook al snel!
Eerder deze maand kondigde Bentley de komst aan de V8 Hybrid geheten plug-in hybride aandrijflijn, waarmee het de 6.0-W12 gaat vervangen. De splinternieuwe vierde generatie van de Bentley Continental GT wordt de eerste auto die over die machines komt te beschikken. Dat belooft heel wat. De Bentley Continental GT met V8 Hybrid-hardware wordt namelijk de sterkste straatlegale Bentley ooit.
Die titel behoort vooralsnog toe aan de 760 pk en 1.000 Nm sterke Batur, maar de nieuwe Continental GT V8 Hybrid gaat er straks mee aan de haal. Die wordt volgens Bentley namelijk 782 pk en 1.000 Nm sterk. Het plug-in hybride deel van de aandrijflijn is in tegenstelling tot die van auto's als de Mercedes-AMG GT 63S E Performance niet enkel op het opkrikken van het vermogen gericht. De nieuwe Continental GT moet namelijk tot wel 80 kilometer elektrisch kunnen rijden.
De nieuwe Bentley Continental GT krijgt designinvloeden van deze Bacalar.
Geheel volgens Continental GT-traditie lijkt ook de vierde generatie in grote lijnen weer behoorlijk op zijn voorgangers. In het ontwerp komen we echter enorme designinvloeden tegen van de Bacalar en dat betekent dat Bentley ermee voortborduurt op het design van deze EXP 100 GT. Kijk maar eens naar de koplampen met de eruit lopende richtaanwijzers en naar de vorm van de achterlichten. De Continental GT die het in 2018 gepresenteerde huidige model gaat vervangen, krijgt natuurlijk weer vierwielaandrijving, maar ook zaken als vierwielsturing, een elektronisch sperdifferentieel en actieve anti-rolstabilisatie dat op een 48V elektrisch systeem draait. De Continental GT krijgt verder actieve dempers met dubbele kleppen.
Sinds de introductie van de eerste Continental GT in 2002 heeft Bentley er verspreid over meerdere generaties al bijna 100.000 stuks van verkocht. Het merk verwacht het 100.000e exemplaar begin volgend jaar in elkaar te schroeven in zijn Dream Factory geheten fabriek in het Engelse Crewe. Al in juni trekt Bentley het doek van de nieuwe coupé. Of er ook weer een open GTC komt? We verwachten het wel.