Nieuwe auto in Nederland gemiddeld dik 300 kilo zwaarder dan 8 jaar geleden

Autobesitas

Daihatsu Move Xpeng G9

Auto's worden almaar langer en breder, maar ook zwaarder. Daarbij speelt ook wat zich onder het plaatwerk schuilhoudt een rol: accu's. De automobiele vetklepperij is flink: een gemiddelde nieuwe auto is in Nederland momenteel ruim 300 kilo zwaarder dan acht jaar geleden. Dat en meer blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Het gemiddelde gewicht van een auto met bouwjaar 2016 bedraagt in Nederland 1.224 kilo. De autobesitas heeft zich de jaren daarna behoorlijk ontwikkeld. Het gemiddelde gewicht van een auto met bouwjaar 2024 is namelijk 1.554 kilo. Dat is maar liefst 330 kilo meer, een toename van maar liefst 26,9 procent. Let wel: het gaat hier om auto's die op dit moment in Nederland geregistreerd staan. Kijken we naar het complete Nederlandse wagenpark, dan wordt ook duidelijk dat auto's zwaarder worden. De gemiddelde personenauto in Nederland woog begin dit jaar 1.254 kilo. Dat is 94 kilo meer dan auto's begin 2015 gemiddeld in de schaal legden. Zakelijke auto's - personenauto's op naam van een rechtspersoon - wogen begin 2025 met gemiddeld 1.517 kilo nog eens zo'n 300 kilo meer dan auto's van particulieren. Vlezig.

Gemiddeld gewicht auto's per bouwjaar (begin 2025 gemeten)

BouwjaarGemiddeld leeggewicht (kg)
20161.224
20171.228
20181.247
20191.312
20201.395
20211.448
20221.463
20231.504
20241.554

Volgens het CBS is het feit dat er steeds meer auto's met een relatief zware accu bijkomen een deel van de verklaring van de toename van het gemiddelde gewicht van nieuwe auto's. Onder het kopje 'stekkerauto's' - waar het CBS zowel EV's als plug-ins onder schaart - zien we dat de gemiddelde auto met bouwjaar 2024 1.875 kilo weegt. Het gemiddelde gewicht van benzine- en (mild) hybride auto's zónder stekker van bouwjaar 2024 betreft 1.217 kilo. Een flink verschil. Ook zijn auto's in de categorie 'stekkerauto's' van bouwjaar 2024 gemiddeld bijna 5 procent zwaarder dan exemplaren uit 2016. Dit valt waarschijnlijk te verklaren door de toename van het aantal volledig elektrische auto's. Die hebben immers een grotere en dus zwaardere accu dan plug-in hybride.

Personenauto's per bouwjaar, 1 januari 2025

BouwjaarBenzine en benzinehybride (%)Diesel en dieselhybride (%)EV en plug-in hybride (%)Overig (%)
201683,611,64,40,4
201787,39,82,50,5
201888,06,74,90,4
201983,35,411,10,2
202068,43,827,30,5
202162,52,934,00,6
202260,52,136,80,6
202354,91,443,10,6
202449,41,149,00,6

Auto's worden niet alleen zwaarder, maar ook groter. Personenauto's van bouwjaar 2024 zijn gemiddeld 5 procent langer dan auto's uit 2016. Auto's van bouwjaar 2014 zijn gemiddeld 4,41 meter lang, auto's uit 2016 gemiddeld 4,2 meter. En hoe zit het met de breedte? Daar gaan we: auto's met bouwjaar 2024 zijn gemiddeld 1,82 centimeter breed, 6 centimeter breder dan auto's uit 2016 (1,76 meter). Ook interessant: zware personenauto's rijden ook meer kilometers. In 2024 werd een kwart van alle gereden kilometers afgelegd met een auto die meer dan 1.500 kilo woog. In 2018 was dit nog 15 procent. Auto's die tot 850 kilo wogen legden in 2024 gemiddeld 8.700 kilometer af, auto's met een gemiddeld gewicht van 1.500 kilo of meer maar liefst 15.900 kilometer.

Autokilometers naar gewicht (in miljoen km's)

Jaar850 kg of minder851 tot 1.150 kg 1.151 tot 1.500 kg 1.500 kg of meer
201812,937,252,317,9
201912,837,152,618,7
202010,930,942,215,7
202111,331,544,118,5
202211,632,747,522,8
2023*11,433,348,426,5
2024*10,932,747,330,6

*= voorlopige cijfers

Gemiddelde lengte en breedte van personenauto's naar bouwjaar

Bouwjaar Gemiddelde lengte (cm)Gemiddelde breedte (cm)
2016420176
2017422177
2018423177
2019431179
2020432180
2021436181
2022437181
2023439182
2024441182

Lezersreacties (168)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.