MHero 1: Brute elektrische SUV is met afstand duurste Chinese auto van Nederland

Meervoudig heftig

MHero 1
Mhero 1Mhero 1Mhero 1MHero 1MHero 1MHero 1MHero 1MHero 1MHero 1MHero 1MHero 1MHero 1MHero 1MHero 1MHero 1MHero 1MHero 1MHero 1MHero 1MHero 1MHero 1MHero 1Mhero 1Mhero 1MHero 1MHero 1MHero 1MHero 1MHero 1MHero 1

De ene auto is de andere niet en dat geldt dus ook voor al dan niet elektrische Chinese auto's. Maak kennis met de MHero1: een ronduit knotsgekke elektrische SUV die direct de boeken in duikt als de duurste Chinese auto die je in Nederland kunt kopen.

Wat is MHero nou weer, horen we je denken. Welnu: M-Hero is een merk van de Chinese autobouwer Dongfeng. Een ander submerk van Dongfeng ken je misschien wel: Voyah. Dat is immers ook in Nederland actief. M-Hero heeft in thuisland China twee auto's op de menukaart staan: de M-Hero 917 en de M-Hero M-Hunter. Die eerste is nu in Nederland te koop en luistert hier naar zijn exportnaam MHero 1. Hij is groot, hoekig en vooral érg aan de prijs.

Allereerst de specificaties. De MHero 1 is op enkele mm's na 5 meter lang, heeft een wielbasis van 2,95 meter en is bijna 2,10 meter breed. Laag is de SUV met zijn hoogte van 1,94 meter evenmin. In thuisland China is de auto er met en zonder range-extender, in Nederland is de MHero 1 er vooralsnog enkel zonder range-extender. Wat die te bieden heeft? Houd je vast. De MHero 1 heeft maar liefst vier elektromotoren. Samen zijn ze goed voor een systeemvermogen van 1.090 pk en 1.400 Nm koppel. De zo'n 3.400 kilo zware kolos ramt zich met dat vermogen in slechts 4,2 tellen vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h. Zijn topsnelheid: 180 km/h. De bagageruimte heeft een capaciteit van 452 liter. Gooi je de achterbank plat? Dan kun je 1.137 liter aan spul meezeulen.

142,7 kWh

Wie dergelijke sprinttijden niet probeert te benaderen, moet met de MHero 1 zo'n 480 kilometer ver kunnen komen zonder bij te laden. Daarmee is de actieradius bepaald niet enorm, zéker niet als je weet dat het accupakket een capaciteit heeft van maar liefst 142,7 kWh. Snelladen kan met 100 kW. Een warmtepomp maakt deel uit van het MHero 1-feestje.

Mhero 1

Mhero1: vol met schermen en hoekige vormen.

Verwennerij ...

Volgens zijn scheppers moet de MHero 1 naast het asfalt daadwerkelijk zijn mannetje staan. Het gevaarte kan door tot 90 centimeter diep water rijden, kan in een hoek van 45 graden omhoog rijden, heeft een mee- en tegensturende achteras en kan daarmee als ware het een crab met een recht vooruit wijzende koets zich diagonaal door het verkeer bewegen. Uitgebreide luchtvering? Van de partij, hoe kan het ook anders. De MHero 1 staat op 20-inch wielen met offroadbanden, zit ramvol actieve en passieve veiligheidssystemen en heeft maar liefst drie flinke displays in het interieur. Die recht voor de bestuurder en bijrijder meten elk 12,3 inch, het centrale infotainmentscherm heeft een diagonaal van 15,6 inch. Zelfs in de armsteun achterin tref je een scherm aan, al is dat met een diagonaal van 8 inch een iets kleiner exemplaar. Meer verwennerij komt in de vorm van 16 luidsprekers, een 16-voudig elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugen, een 14-voudig elektrisch verstelbare bijrijdersstoel met geheugen, zowel voor- als achterin verwarmbare en ventileerbare zitplekken met massafunctie en ga zo maar door.

MHero 1

Mhero 1: ook achterin een display.

... heeft een prijs

Al dat moois is natuurlijk niet gratis. Verre van zelfs. De MHero 1 kost in Nederland €182.400. Daarmee is hij duurder dan de allerduurste Lotus Eletre (€153.090) , een Tesla Model X Plaid (€124.990) of een Mercedes-EQS SUV 580 (enkel de 680 Maybach-versie is duurder).

Ook interessant is de optielijst. Daarop komen we een trekhaak tegen waarvoor je maar liefst €3.328 aftikt. Voor een pakket dat een dakrek, een ladder en extra verlichting bevat, ben je €5.186 kwijt. Elektrisch uitklapbare treeplanken? Leuk, maar daarvoor reken je €3.198 af.

Lezersreacties (54)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.