Meer verkopen, maar minder winst voor Seat en Cupra
Seat blijft de grootste
Seat S.A. verkocht met zowel Cupra als Seat meer auto’s dan voorheen, maar moet toch genoegen nemen met flink minder winst. Dat past helaas perfect bij de situatie waarin moederbedrijf Volkswagen zich momenteel bevindt.
Seat S.A. is de dochteronderneming van Volkswagen die verantwoordelijk is voor Cupra en – die kon je raden – Seat. Hoewel de focus in het nieuws duidelijk op Cupra ligt, verkocht Seat met 242.900 stuks nog altijd de meeste auto’s in de eerste negen maanden van 2024. Dit is bovendien 9,6 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar, een flinke opsteker. Ook bij Cupra is er reden tot blijdschap als we naar de verkoopcijfers kijken: met 179.100 stuks verlieten er 5,3 procent meer Cupra’s de showroom dan voorheen. In totaal komt de groei als het gaat om verkochte voertuigen op 7,7 procent voor het hele bedrijf.
Helemaal toppie, dus? Toch niet, want met 415 miljoen euro werd er in dezelfde 9 maanden 17,2 procent minder winst geboekt dan vorig jaar. Seat wijdt dit aan ‘uitdagingen waarmee de wereldwijde auto-industrie wordt geconfronteerd’, lees de opkomst van China, (onzekerheid over) elektrificatie en nog wat kleinigheden. De dalende winst is verder deels te wijten aan het feit dat een aantal nieuwe modellen al wel goed waren voor ontwikkelings- en introductiekosten, maar niet voor serieuze verkoopcijfers. Wellicht kunnen die nieuwe modellen, denk aan de Cupra Tavascan en de Terramar, de financiële situatie in de laatste drie maanden van 2024 nog wat verbeteren.