Meer over techniek Civic; Honda leert van tsunami
De basismotor is weer de 1,4-liter viercilinder. Deze heeft een vermogen van 100 pk. Het gemiddeld verbruik is 5,4 l/100 km en de CO2-uitstoot is 129 g/km. Dan is er de 1,8-liter benzinemotor, die met z'n 142 pk twee pk meer heeft dan voorheen. Met z'n CO2-uitstoot van 137 g/km voldoet de versie met handbak aan de eisen voor 20 procent bijtelling. De versie met automaat stoot 148 g/km uit en mist de boot op dat gebied dus.
De grondig verbeterde 2.2 i-DTEC turbodiesel heeft nu 150 pk. Het gemiddeld verbruik is 4,2 l/100 km en de CO2-uitstoot is 110 g/km. Ook hier dus 20 procent bijtelling. De gegevens die we hier noemen, zijn overigens nog fabrieksgegevens. Honda moet de nieuwe Civic nog homologeren.
Leermoment tsunami
Honda was de Japanse fabrikant die het zwaarst getroffen was door de tsunami in dit voorjaar. De Honda-CEO geeft aan dat dit een (ongewenst) leermoment is geweest: "Onze productie liep grote problemen op, niet zozeer door schade bij ons, maar door het wegvallen van een toeleverancier. Deze leverde elektronica voor bijvoorbeeld de airbags en het motormanagement en andere toeleveranciers bleken niet in staat om gelijkwaardige onderdelen te leveren. Daardoor viel de hele productie stil. In de toekomst willen we minder kwetsbaar zijn in onvoorziene omstandigheden."
De hoge koers van de Yen zorgt bij de Honda-directie voor slapeloze nachten. Maar de oplossing is inmiddels gekozen: "We gaan doen wat we nu ook al bij onze motorfietsen doen: de producten meer en meer bouwen op de plaats waar ze worden verkocht. Dat betekent in de praktijk natuurlijk dat er productie uit Japan verdwijnt."
Lees het uitgebreide interview met Takanobu Ito in de IAA-special van AutoWeek 38, die op woensdag 21 september in de winkels ligt.