Meer Elroq dan Enyaq: zo verhoudt de Toyota C-HR+ zich tot zijn concurrenten
Nu de prijzen nog
De nieuwe Toyota C-HR+ is een voor Europese begrippen middelgrote elektrische cross-over. Een vergelijking op lengte en wielbasis maakt duidelijk waar we de nieuwkomer moeten plaatsen ten opzichte van zijn concurrenten.
Auto’s zijn een stuk lastiger in een hokje te plaatsen dan toen de Astra’s en Golfs je nog om de oren vlogen. Ook bij EV’s en SUV’s zijn er heus segmenten te onderscheiden, maar binnen die segmenten zijn er duidelijk grotere en kleinere modellen. Dat zorgt ervoor dat steeds meer fabrikanten meerdere modellen aanbieden in wat we van oudsher als één segment zouden aanduiden.
Dit speelt vooral in het segment van de middelgrote elektrische cross-overs. Neem bijvoorbeeld Ford. Dat opende de moderne EV-tijd ooit met de Mustang Mach-E, een auto die we zonder pardon in de categorie Tesla Model Y en Volkswagen ID4 plaatsten. Inmiddels is er de wat kleinere Explorer, die nota bene is gebaseerd op die ID4 en met zijn relatief beperkte lengte met name de Renault Scenic E-Tech op zijn pad vindt. Bij Skoda maakten ze het zichzelf nog wat makkelijker en werd de Enyaq simpelweg ingekort om tot de Elroq te komen.
Nu kunnen we ook Toyota in deze categorie scharen. Dat merk zette in 2022 eindelijk de bZ4X op de prijslijst, zijn eerste serieuze EV en een regelrechte concurrent van, daar gaan we weer, de Volkswagen ID4. Sinds deze week weten we echter dat er nóg een elektrische Toyota in de compacte middenklasse komt, de Toyota C-HR+. Die is een stuk langer dan de reguliere C-HR, waarmee hij slechts zijn naam deelt, en daarmee toch ook een auto die opvallend dicht bij de opgefriste bZ4X staat. Toyota zelf noemt de bZ4X een D-segmenter (vroeger Avensis) en de C-HR+ een C-segmenter (Corolla). Daar zit wat in, al liggen die twee segmenten door de gelijksoortige carrosserievorm en de hoogte dichterbij elkaar dan ooit. De hoeveelheid bagageruimte verschilt ook niet zo erg: de C-HR+ biedt 416 liter, de bZ4X 452.
Lengte en wielbasis
Hoe we de C-HR+ precies moeten plaatsen, wordt pas duidelijk als Toyota de prijzen vrijgeeft. Wat we al wel kunnen doen, is kijken naar de lengte en wielbasis van het model. In vergelijking met de bZ4X en een hele reeks elektrische soortgenoten valt op dat er grofweg twee subcategorieën zijn te onderscheiden: één rond 4,50 meter en één rond 4,70 meter. De C-HR+ zit aan de bovenkant van de eerste categorie, de bZ4X in de tweede. Volkswagens ID4 (en daarmee ook de ID5) zit er eigenlijk als enige opvallend tussenin, wat meteen verklaart waarom we dit model altijd als referentiekader kunnen aanvoeren.
Model | Lengte | Wielbasis |
Kia EV3 | 4.300 | 2.680 |
Volvo EX40 | 4.440 | 2.702 |
Ford Explorer | 4.468 | 2.767 |
Renault Scenic E-Tech | 4.470 | 2.785 |
Skoda Elroq | 4.488 | 2.770 |
Toyota C-HR+ | 4.520 | 2.750 |
Volkswagen ID4 | 4.584 | 2.771 |
Skoda Enyaq | 4.658 | 2.771 |
Toyota bZ4X | 4.690 | 2.850 |
Kia EV6 | 4.695 | 2.900 |
Ford Mustang Mach-E | 4.713 | 2.984 |
Tesla Model Y | 4.790 | 2.890 |
Tabel boven: maten in millimeters, gesorteerd op wagenlengte