Mazda: SkyActiv-Z-motoren zijn bijna ultieme verbrandingsmotoren

Er leiden meer wegen naar elektrificatie

Mazda

Er leiden meer wegen naar Rome, evenals naar elektrificatie. Dat lijkt de filosofie te zijn die Mazda heeft verpakt in een uitgebreide strategie die het nu nader toelicht. Mazda komt onder meer met een volledig zelf ontwikkeld EV-platform én met een benzine die volgens het merk nagenoeg de ultieme incarnatie van de verbrandingsmotor is. Maar het wil ook enorm besparen.

In november 2022 kondigde Mazda aan om tot en met 2030 maar liefst 11 miljard euro te investeren in elektrificatie. Dat enorme investeringsbedrag komt door inflatie op zo'n 13,4 miljard euro te liggen, maar dat vindt Mazda te veel. Het houdt het gewoon bij de drie jaar geleden aangekondigde 11 miljard euro. Het wil onder meer bezuinigen op de ontwikkeling van batterijen. Die wilde Mazda voorheen zelf ontwikkelen en produceren, maar daar zoekt het nu samenwerkingen voor. Maar er is meer. Mazda is voornemens om in 2027 een splinternieuwe EV op de markt te brengen. Het merk verwacht de ontwikkelingskosten daarvan met 40 procent terug te dringen. Ook die kostenbesparing moet worden gerealiseerd door met andere bedrijven samen te gaan werken. Verder zegt Mazda dat het zijn elektrische auto's én modellen met verbrandingsmotoren gewoon op dezelfde productielijnen kan gaan produceren. Dat scheelt enorm in de kosten: Mazda hoeft immers geen dedicated EV-fabriek op te tuigen.

De Japanners willen dus een boel besparen. Maar er zitten desondanks genoeg nieuwigheden in het vat. Zo komt in 2027 de reeds genoemde nieuwe elektrische auto van Mazda op de markt. Die gaat het merk gewoon in Japan bouwen. Het EV-platform waar de auto op troont is geschikt voor verschillende soorten batterijen. Daarvoor nog - tussen 2025 en 2027 - komt Mazda met een elektrische SUV, waarvoor het merk net als voor de elektrische 6e samenwerkt met zijn Chinese partner Changan. Mazda overweegt zelfs om daarna nog een derde en vierde model in samenwerking met Changan op de markt te brengen.

Verbrandingsmotoren vergeet Mazda niet. Zo introduceert de fabrikant een nieuwe generatie benzinemotoren die het SkyActiv-Z heeft genoemd. SkyActiv-Z-machines worden 2,5-liter  viercilinder benzinemotoren die door een ingenieus verbrandingsproces en een zo optimaal mengsel bijzonder efficiënt moeten zijn. Mazda spreekt van een motor met een verbrandingsproces dat zo optimaal is, dat het 'ultieme verbranding' benadert. Interessant. Ook moeten de zes-in-lijn benzinemotoren én rotatiemotoren profiteren van SkyActiv-Z-techniek.

De nieuwe SkyActiv-Z benzinemotoren debuteren eind 2027 in een voor Mazda belangrijk model: de nieuwe CX-5. Dat is niet de enige interessante hardware die in de nieuwe CX-5 zijn debuut maakt. De volgende generatie CX-5 is de eerste Mazda met een nieuw hybride-systeem. Daarvoor werkt Mazda onder meer samen met Toyota.

PRIVATE LEASE Mazda

Lezersreacties (132)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.