Londen introduceert 'T-Charge'

Vervuilende auto's extra belast

Londen supercars
Vanaf vandaag worden oudere diesel- en benzineauto's in Londen extra belast. Het gaat om auto's die niet aan de Euro 4-uitstootnorm voldoen.

De Britse hoofdstad kent al sinds 2003 de Congestion Charge, waardoor automobilisten die op doordeweekse dagen de binnenstad betreden, inmiddels 11,50 pond betalen. Wie met een benzine- of dieselauto van voor 2006 de Congestion Charge-zone binnenrijdt, krijgt vanaf vandaag nog eens 10 pond extra belasting aan z'n broek. De betrokken groep betaalt dus 21,50 per dag. Auto's van voor 2006 die wel aan de Euro 4-norm voldoen, zijn vrijgesteld van de extra heffing.

De introductie van de 'Emission Surcharge' is een volgende stap naar de Ultra Low Emission Zone (ULEZ), die binnen de bestaande Congestion Charge-grenzen vanaf april 2019 realiteit moet zijn. Die gaat weer een stapje verder dan de Low Emission Zone die vandaag de dag geldt. Opvallend is dat vervuilende auto's weliswaar worden tegengewerkt, maar tegen betaling als T-Charge alsnog het gebied in mogen rijden.

Lezersreacties (44)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.