Kia Optima nu ook als PHEV én als Sportswagon

Plug-in nog dit jaar goed voor 15 procent bijtelling

Kia Optima plug-in
Kia Optima plug-inKia Optima plug-inKia Optima plug-inKia Optima SportwagonKia Optima SportwagonKia Optima 1.7 CRDi DCT7 First EditionKia Optima 1.7 CRDi DCT7 First Edition
Kia breidt in één klap het Optima-gamma stevig uit. We maken kennis met zowel de Optima Plug-in Hybrid (PHEV) als de Sportswagon én de 245 pk sterke GT!

De huidige, nog kakelverse generatie van de Kia Optima kunnen we tot op heden alleen in sedanvorm met 1,7-liter CRDi-dieselmotor in de showrooms vinden. Daar komt verandering in!

De Optima Sedan is nu namelijk ook als Plug-in Hybride (PHEV) geïntroduceerd. Onder de kap leggen de Koreanen een 2.0-liter viercilinder GDI-benzinemotor die 154 pk levert. Hij is gekoppeld aan een 68 pk sterke elektromotor. Dankzij een 9,8 kWh sterk accupakket moet de Optima PHEV 54 kilometer volledig elektrisch kunnen rijden. De gemiddelde CO2-uitstoot moet uitkomen op 37 g/km. Optisch is de PHEV te herkennen aan speciale lichtmetalen wielen, een grille die zich laat openen en sluiten, een aangepaste achterbumper, Ledverlichting, verchroomde sierstrips op de sideskirts en Eco-emblemen rondom.

Levering van de Optima PHEV start medio september. Dat betekent dat de Optima-met-stekker nog in aanmerking komt voor 15 procent bijtelling. Zijn vanafprijs is vastgesteld op € 37.995. Voor dat geld krijg je de BusinessLine. De ExecutiveLine moet € 42.995 opbrengen.

Sportswagon en GT

Kia voegt eveneens de Sportswagon aan de line-up van de Optima toe, de stationversie waarvan we in de vorm van de Sportspace Concept al een conceputele voorproef kregen. Daar blijft het niet bij. De Optima met 1,7-liter CRDi-dieselmotor is straks ook als GT-Line met sportieve aankleding te krijgen. Echt spannend wordt het met de komst van de GT, een versie met 245 pk en 350 Nm sterke 2,0-liter metende T-GDI turbomotor onder de kap. Het blok is in alle gevallen gekoppeld aan een zestrapsautomaat. In 7,4 tellen sprint de GT naar 100 km/h, z'n topsnelheid ligt op 240 km/h.

De Sportswagon kent een meerprijs van € 1.500 ten opzichte van de sedan. Daarmee staat hij vanaf € 32.495 in de Nederlandse prijslijsten. Voor dat geld rijd je de 1.7 CRDi-dieselversie. De Optima Sedan en Sportswagon kosten als GT respectievelijk € 52.995 en € 54.495. Ook de Sportswagon is er als GT. Kia meldt dat de Sportswagon 'voorlopig' niet als PHEV naar ons land komt.

Elders in de wereld is de Optima er ook als reguliere hybride. Die versie gaat aan de neus van de Nederlandse consument voorbij. De Sportswagon verschijnt eind september op de Nederlandse markt.

Lezersreacties (41)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.