Kia Niro Tri-Fuel: hybride, benzine én lpg

Eerste hybride op lpg

Kia Niro Tri-Fuel
Kia Niro Tri-FuelKia Niro Tri-FuelKia Niro Tri-FuelKia Niro Tri-FuelKia Niro Tri-FuelKia Niro Tri-FuelKia Niro Tri-Fuel

Kia biedt de Niro in Nederland al met heel wat verschillende aandrijflijnen aan. Hij is er als Hybrid, als Plug-in Hybrid én zelfs als volledig elektrische Niro EV. In Italië komt er een nieuwe variant bij: de Kia Niro Tri-Fuel. Die heeft een ietwat verwarrende naam, maar is desondanks interessant. Het is namelijk een hybride Niro die lpg lust.

Vooropgesteld: de Kia Niro Tri-Fuel is een vinding van de Italiaanse afdeling van Kia en er is vooralsnog geen sprake van zijn komst naar Nederland. De door Kia samen met Westport Fuel System Italia/BRC ontwikkelde Niro Tri-Fuel heeft een 1.6 GDI-viercilinder-benzinemotor die 90 pk op de been brengt en die bijval krijgt van een 43,5 pk sterke elektromotor. Het systeemvermogen bedraagt 126 pk. Daarmee zijn de vermogens net even anders dan die van de Niro Hybrid. De verbrandingsmotor kan uiteraard met benzine overweg, maar weet in de Niro Tri-Fuel ook raad met lpg.

De benzinetank in de Kia Niro Tri-Fuel heeft een inhoud van 42 liter. Die is dus net zo groot als die in de reguliere Niro Hybrid. Daarbij heeft de Niro Tri-Fuel uiteraard een lpg-tank aan boord met een capaciteit van 40 liter. De totale actieradius bedraagt volgens de Italianen een bepaald niet malse 1.600 kilometer. Dat zou betekenen dat je – in theorie – in één ruk van Utrecht naar Rome kunt rijden.

Vind jij de Kia Niro Tri-Fuel een slimme vinding van Kia en zou je hem wel in Nederland op het Kia-menu willen zien? Waarom wel, of waarom juist niet?

PRIVATE LEASE Kia Niro

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (82)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.