Invoering deeltjestest voor apk dieselauto's uitgesteld

Het kan snel gaan

Klokje rond Volkswagen Passat 1.9 TDI 110pk

Vanmorgen schreven we over het door Bovag en Stichting Overlegorgaan APK (SP-APK) (waar ook RAI Vereniging bij is aangesloten) ingediende verzoek om de roetfiltertest later dan in 1 juli 2022 in te voeren. RAI Vereniging meldt nu dat de invoer van de deeltjestest voor dieselauto's met een half jaar is uitgesteld.

Staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat heeft besloten om de roetfiltertest tijdens de apk van dieselvoertuigen niet per 1 juli 2022 in te voeren. De deeltjestest wordt per 1 januari 2023 verplicht en daarmee krijgen apk-keuringsstations een halfjaar extra de tijd om een voor de roetfiltertest benodigde deeltjesteller te bemachtigen.

Aanvankelijk zou met ingang van 1 juli 2022 een roetfiltertest deel uitmaken van de apk van dieselauto's die een roetfilter moeten hebben (Euro 5- en Euro 6-diesels). In totaal gaat het om zo'n 1,5 miljoen dieselvoertuigen in Nederland. Tijdens deze test wordt natuurlijk gecontroleerd op de aanwezigheid van het roetfilter, maar een aanwezig roetfilter wordt ook op de werking ervan getest. Voor deze test is een deeltjesteller nodig, maar die zijn door wereldwijde toeleveringsproblemen in onvoldoende mate geproduceerd. Het gevolg daarvan is dat veel apk-keuringsstations nog geen deeltjesteller hebben. Om te voorkomen dat er te weinig keuringsstations zijn die de Euro 5- en Euro 6- dieselauto's mogen keuren, is besloten om de deeltjestest pas per 1 januari 2023 deel uit te laten maken van de apk.

RAI Vereniging blijft van mening dat de deeltjestest een goede manier is om toezicht te houden op de milieuregels en dat het bijdraagt aan de ontwikkeling van een gezond mobiliteitssysteem in Nederland.

Lezersreacties (83)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.