In detail: Lotus Evora

Lotus Evora
Lotus EvoraLotus EvoraLotus EvoraLotus EvoraLotus EvoraLotus EvoraLotus EvoraLotus EvoraLotus EvoraLotus EvoraLotus EvoraLotus EvoraLotus EvoraLotus Evora
Gisteren is op de autoshow in Londen het doek van de Lotus Evora afgegaan, het model dat we tot voor kort kenden als 'Project Eagle'. Het is voor het eerst sinds 1995 dat er een compleet nieuwe Lotus is gepresenteerd; dus de onthulling van gisteren is nu al een historisch feit.
In 1995 is de Lotus Elise gepresenteerd. Sindsdien zijn alleen maar afgeleiden van dat model aan het programma toegevoegd. De Evora is voor het eerst in dertien jaar een compleet nieuw model, dat een maatje groter is dan wat Lotus op het moment in het assortiment heeft. Hij staat op een variant van het platform dat Lotus maakte voor de APX concept. Er kunnen auto's op worden gebouwd met een gewicht tot 1.900 kilo; maar zo veel weegt de Evora natuurlijk niet.
De Evora is volgens Lotus de enige 2+2 met een middenmotor. Die krachtbron is een van Toyota afkomstige 3,5-liter V6 met 280 pk en een maximaal koppel van 342 Nm. De transmissie is een zesbak die eveneens van Toyota afkomstig is. Natuurlijk heeft Lotus zelf de motormanagement-software ontwikkeld. Die zorgt er voor de Britten onder meer voor dat makkelijker op toeren komen en beter aan het gas hangt. Verder werkt Lotus nog aan een close ratio-versnellingsbak voor de Evora.
In de beste Lotus-traditie is de Evora lichtgewicht: hij legt slechts 1.350 kilo op de schaal. Daarmee gaat de Evora in minder dan vijf seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid is 256 km/u.
Altijd in 't leer
Door de Evora wat luxer te maken dat de huidige Lotussen, hoopt het merk uit Hethel meer klanten te trekken. Hij is niet zo kaal als we van Lotus gewend zijn. Zo is zelfs de simpelste Evora voorzien van lederen bekleding en rept Lotus zelfs over 'premium'-materialen binnenin. Dat is weer eens wat anders dan een minimalistisch, racewagen-geïnspireerd interieur. "Het in- en uitstappen vergt minder atletisch vermogen en de auto is zo ontworpen dat 99 procent van de Amerikaanse mannen in het interieur past," aldus Lotus. Om de instap te vergemakkelijken zijn bijvoorbeeld de raamlijsten smaller en opent de deur onder een grotere hoek.
Het ontwerpteam stond onder leiding van Russell Carr. De Vlaming Steven Crijns is verantwoordelijk voor het exterieur en Anthony Bushell deed het interieur. De meest in het oog springende details zijn de bijzondere vleugel en diffusor aan de achterzijde, de druppelvormige cabine en den ventilatieopeningen in de motorkap. Verder hebbende voorwielen een diameter van 18 inch en de achterwielen 19 inch.
De Evora wordt op een geheel nieuwe productielijn op de thuisbasis in Hethel gebouwd. Jaarlijks wil Lotus er 2.000 verkopen. Er wordt ook maar meteen aangekondigd dat een cabrio-variant op komst is. Lotus-dealer Van der Kooi, die is vertegenwoordigd in Lochem en Amsterdam, verwacht de auto in mei. Er zijn in ons land al twee orders getekend.

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.