Hyundai, Kia en DS als enige in de plus in Europa

Marktaandeel Hyundai flink groter

Hyundai Ioniq 5

De Europese verkoopcijfers van auto’s laten een treurig beeld zien. Vrijwel ieder merk noteert een forse daling in de verkopen, maar Hyundai, Kia en DS zwemmen tegen de stroom in.

De verkoopcijfers van september komen hard aan. Volkswagen, nog altijd de Europese nummer 1, moest het in de afgelopen maand met maar liefst 29,7 procent minder doen in Europa (EU+EVA-landen+VK). Stellantis noteert met 30,4 procent een soortgelijke daling, Renault verkocht 24,2 procent minder, BMW 24,2, Toyota 18 en Daimler, zoals het moederbedrijf van Mercedes nu nog heet, maar liefst 48,1 procent minder. De hoofdreden: het chiptekort, dat alle autofabrikanten wereldwijd al maanden teistert en de na corona verwachte groei stevig in de kiem smoort.

Scannen we de hele lijst van de ACEA op plusjes, dan valt op dat er van de merken met enig verkoopvolume maar drie plusjes te noteren zijn. Het eerste is DS, het verse premiummerk dat met een plusje van 9,2 procent en 3.789 verkochte auto’s weinig in kan brengen tegen de daling van zijn concerngenoten bij Stellantis.

Dat betekent dat er maar één autobouwer is die als geheel in de plus gaat: Hyundai. De Koreanen weten het chiptekort kennelijk beter te omzeilen dan de concurrentie en noteren als geheel een groei van 6,9 procent. Hyundai zelf ging er 5,7 procent op vooruit, Kia 8,1 procent. In een markt vol dalers betekent dat automatisch een fors groter marktaandeel: Hyundai noteert nu 5,4 procent en Kia 5,8. Als geheel neemt de Hyundai Group nu 11,1 procent van de Europese markt voor zijn rekening, tegen 7,8 procent in september vorig jaar.

PRIVATE LEASE Hyundai

Lezersreacties (67)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.