Hyundai Ioniq 5 N krijgt 'viercilinder' en 'achttraps automaat'
Lastig loslaten
De sportieve topversie van de Hyundai Ioniq 5 is nou écht bijna klaar voor zijn onthulling. De rappe Koreaan heeft al heel wat testwerk op de Nürburgring erop zitten en geeft alvast enkele opmerkelijke geheimen vrij.
Maar liefst 10.000 km, die afstand legde de Hyundai Ioniq 5 N al af op de Nürburgring-Nordschleife. Het equivalent van grofweg 5.000 rondjes dus. Daarmee is de koek nog niet op, want er komen nog eens 10.000 testkilometers bij op het befaamde circuit. Die 'N' heeft hij dus wel verdiend. De Ioniq 5 N wordt alleen wel een wat andere N dan we gewend zijn, omdat het een elektrische auto is. Toch wil Hyundai daarmee nog niet helemaal de brandstofmotor achter zich laten. Eerder begrepen we al dat je aan boord van de Ioniq 5 N het idee kunt krijgen dat je in een brandstofauto rijdt en nu wijdt Hyundai zelf daarover uit.
De Hyundai Ioniq 5 N krijgt verschillende geluidsmodi; Ignition, Evolution en Supersonic. Met Ignition klinkt de Ioniq 5 N alsof er een 2.0 viercilinder turbomotor in zijn neus ligt, een krachtbron die we kennen van andere N-versies. Schakel je Evolution in, dan krijg je juist een 'elektronisch geluid' te horen. Bij Supersonic klinkt de Ioniq 5 N als een straaljager. Ideaal voor wie altijd al eens straaljagerpiloot wilde worden. Mocht je het geluid nou niet helemaal naar wens vinden, dan is het naar eigen voorkeur in te regelen, zegt Hyundai.
Verder is er meer bekend over het gesimuleerde schakelen in de Ioniq 5 N waarover we eerder hoorden. Dat noemt men N e-Shift en dat geeft het idee dat de Ioniq 5 N een achttraps automaat met dubbele koppeling heeft, die je met schakelflippers zelf door de verzetten kunt helpen. Dat staat niet alleen in verbinding met het 'motorgeluid', maar zorgt ook voor zachte schokken door de auto om je echt het gevoel te geven dat er een ander verzet is gekozen. "Het doel is om de bestuurder een meer meeslepende rijervaring te bieden die dichter bij modellen met een verbrandingsmotor ligt dan bij EV's", aldus Hyundai.

Hyundai Ioniq 5 N.
Leuke gimmicks, maar er is uiteraard ook nagedacht over slimme technische snufjes. Zo is er onder meer werk gemaakt van het op de juiste temperatuur brengen van het accupakket. Met 'N Battery Preconditioning' wordt de accu op temperatuur gebracht voor verschillende situaties; Drag en Track. Met de Drag-modus levert de accu kortstondig maximaal energie voor maximale acceleratie. Met de Track-modus ingeschakeld gaat het er juist om dat de accu goed koel blijft over langere tijd als je langdurig gaat trappen met de Ioniq 5 N.
De Hyundai Ioniq 5 N heeft een behoorlijk lange aanloopperiode gehad, maar nu wordt het wachten eindelijk beloond. Op 13 juli gaat het doek ervan af en horen we of hij inderdaad - net als de Kia EV6 GT - 585 pk levert of misschien wel meer in huis heeft.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
PRIVATE LEASE Hyundai Ioniq 5
Had je deze auto's al gezien?

Hyundai Ioniq 5 Connect 58 kWh 1e Eigenaar | Matte lak | Trekhaak | Fabrieksgarantie | NAP
- 2021
- 39.598 km

Hyundai Ioniq 5 Lounge AWD 77.4 kWh | Panorama dak | Stoelverwarming | Geheugen stoelen | Stoelverkoeling | Warmtepomp | parkeercamera | Navigatie | Stuurverwarming |
- 2023
- 38.002 km

Hyundai Ioniq 5 Connect+ 84 kWh MODELJAAR 2024 | GEEN LEVERTIJD! | NIEUW TYPE!!
- 2024
- 9.276 km