Hyundai introduceert nieuwe zuinigere hybride aandrijflijnen

Meerdere varianten

Hyundai Hybride

Hyundai heeft een nieuwe generatie hybride aandrijflijnen op de planken liggen. Die zijn niet alleen veel zuiniger dan de huidige hybride machines van het merk, maar leveren gelijktijdig ook flink meer vermogen!

Hoewel Hyundai zich de laatste jaren sterk richt op de ontwikkeling en introductie van nieuwe elektrische modellen heeft het ook nog zeker oog voor auto's met verbrandingsmotoren. Zo heeft het een compleet nieuwe generatie hybride aandrijflijnen gepresenteerd. De nieuwe hybride hardware van Hyundai bestaat onder meer uit een splinternieuwe transmissie met daarin twee elektromotoren.

Een van de twee elektromotoren – Hyundai noemt die 'P1' – start de verbrandingsmotor en houdt zich bezig met het recupereren van energie. Ook is deze elektromotor in staat om de verbrandingsmotor bij te staan tijdens het accelereren. De P2 geheten tweede elektromotor is de motor die bij het aandrijven van de auto de grootste rol speelt. Volgens Hyundai kan het deze nieuwe transmissie combineren met een brede groep verbrandingsmotoren. Het spreekt van hybride aandrijflijnen die 100 tot 300 pk op de been brengen.

De nieuwe hybride aandrijflijnen maken kennis met zaken die je wellicht kent van auto's met volledig elektrische aandrijflijnen. Zo moeten de auto's met de nieuwe hybride hardware over onder meer V2L-mogelijkheden (Vehicle to Load) beschikken.

Hyundai introduceert zijn nieuwe hybride systeem in een aandrijflijn die ook een nieuwe geblazen 2.5 T-GDI-benzinemotor bevat. Het systeemvermogen van die aandrijflijn: 334 pk en 460 Nm. Daarmee is hij 19 procent sterker, maar ook 45 procent zuiniger dan de huidige hybride aandrijflijn met 2.5 van Hyundai. Relevanter voor Nederland is de hybride variant met geblazen 1.6 T-GDI die Hyundai op de planken heeft liggen. Die moet volgens de Koreanen in een 'middelgrote SUV' 'meer dan vier procent' zuiniger zijn dan de huidige hybride machines met 1.6 T-GDI zoals je die kent van de Santa Fe. Onder meer de Hyundai Kona is met een hybride aandrijflijn met atmosferische 1.6 beschikbaar. Het zou ons niet verbazen als de Kona op termijn ook van de nieuwe hybride-techniek profiteert.

PRIVATE LEASE Hyundai

Lezersreacties (43)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.