Het voordeel van een niet gewilde sedan als occasion: veel auto voor weinig geld

Iedereen wil SUV, of stationwagon

Hyundai i40 occasion

Laten we voor de verandering eens zoeken naar een sedan uit het D-segment. Omdat menigeen klaagt over de hoge occasionprijzen van tegenwoordig, laten we de Europese toppers (zoals Giulia, A4, 3-serie, Mondeo, C-klasse, Insignia, 508, Passat en S60) links liggen. Datzelfde geldt voor het bekendere werk uit Japan (Accord, IS, 6, Avensis). De overgebleven muurbloempjes zorgen ervoor dat je voor relatief weinig geld toch aardig riant kunt rijden. We vinden voor redelijke prijzen drie Aziatische sedans die minder geliefd zijn: een Suzuki Kizashi, een Subaru Legacy en een Hyundai i40.

Hyundai i40 occasion

Hyundai i40 1.6 GDI Blue Business Edition - 2011 - 114.083 kilometer - €9.950

Hyundai is een grote speler op met name de cross-over- en EV-gebieden, maar met de grotere modellen wilde het nimmer vlotten. Ook de lang niet kinderachtige i40 kon eigenlijk niet opboksen tegen de Europese en Japanse concurrentie, wat onder meer een meer dan gemiddelde afschrijving opleverde. Voor occasionzoekers kan zo’n Zuid-Koreaan dan een tip zijn. In Alkmaar staat deze Hyundai i40 die met zijn scherpe, coupé-achtige lijnen nog redelijk bij de tijd oogt. Van ons trio bezit -ie duidelijk de laagste kilometerstand. Jammer is dan weer dat de aanbieder op deze import-auto (we denken aan België) weinig garantie geeft én er nog een terugroepactie openstaat, vanwege de kans op kortsluiting in de ABS-module. Heb je dat achter de rug, dan ben je eigenaar van een kloeke sedan die onder de kap een atmosferische 1.6 van 135 pk herbergt, gekoppeld aan een zesbak. Het maakt van de 2-ZJL-73 weliswaar geen topsporter, maar dat was ook niet Hyundai’s insteek. Een comfortabele auto was het idee, en dat is aardig gelukt. Het onderstel is aan de zachte kant, maar niet zodanig dat het ergernis oplevert. Wel wil de auto in snelle bochten best overhellen, terwijl de - directe - besturing in rechtuitstand wat vaag is en zich net iets te licht laat bedienen.

Hyundai i40 occasion

De gebruikte materialen zien er goed uit met als eyecatcher de horizontale aluminiumkleurige strip onderaan het dashboard. Voor- en achterin is genoeg leefruimte aanwezig (wel even oppassen voor de C-stijl bij het instappen achterin), het bagagecompartiment is in standaardconfiguratie 500 liter groot. Het meubilair is prima, wel zouden de voorstoelen nog wat verder omlaag mogen. Het getoonde model is de zogeheten Business Edition. Met onder meer een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, navigatiesysteem met spraakherkenning, inklapbare buitenspiegels, verwarmbare ruitensproeiers, een achteruitrijdcamera en een knieairbag kom je weinig te kort. Vooraf nog wel even de puntjes op de i zetten en dan heb je een flinke kar voor je deur staan.  

Hyundai i40 occasion

        

Signalement

Merk Hyundai 
Type i40 1.6 GDI Blue Business Edition 
Bouwjaar juni 2011
Kilometerstand 114.083
Vraagprijs €9.950
Waar te koop? Van Duijn Nottelman Automobielen, Alkmaar

Technische gegevens

Motor 4-cil. in lijn, 1.591 cc
Max. vermogen 99 kW/135 pk bij 6.300 tpm 
Max. koppel 165 Nm bij 4.850 tpm
Leeggewicht 1.347 kilo
Bagageruimte 503 l/n.b.
Max. aanhanger geremd 1.300 kilo
Gem. verbruik 1 : 16,7
0-100 km/h 11,6 s 
Topsnelheid 197 km/h

Suzuki Kizashi

Suzuki Kizashi 2.4i-AWD Sport - 2011 - 172.598 kilometer - €10.750

Suzuki is altijd groot geweest in kleine auto’s en daarom sloeg de Kizashi hier niet aan. Althans, niet nieuw. Gebruikt zijn ze een stuk populairder, zodat menig exemplaar uit het buitenland wordt gehaald. Maar deze Suzuki Kizashi woont al sinds zijn geboorte in ons land. De 79-SJF-8 is iets duurder dan de i40 én heeft meer ervaring. Je krijgt er dan ook nóg meer auto voor terug. Neem de ronduit forse viercilinder die aan een automaat met stuurflippers gekoppeld zit. Daarnaast heeft deze occasion - inschakelbare - vierwielaandrijving met als gevolg een behoorlijk trekgewicht, dito prestaties - en een eveneens (on)gezonde dorst.

Suzuki Kizashi occasion

Ook als het gaat om luxe verwijst de Japanner de Zuid-Koreaan naar het tweede plan: elektrische stoelverstelling met geheugen, een elektrisch bedienbaar schuif-/kanteldak, xenonverlichting en ga zo maar door. De prijs/prestatieverhouding is tegenover de Hyundai dus best verklaarbaar. De gebruikte materialen slaan we wel wat lager aan, van het meubilair - dat lang niet gek zit - biedt het leer in snel genomen bochten te weinig steun. Maar misschien moet je dat ook niet willen. Sowieso is raffinement niet zijn sterkste punt. De 2.4 levert weliswaar 178 pk, maar omdat we ook hier met een atmosferisch blok te maken hebben, komt dit vermogen pas bij 6.500 tpm vrij. Trek je flink door, dan vliegt de Kizashi werkelijk uit de startblokken. Doe je dat niet, dan komt de machine veel gezapiger over en denk je eerder met 150 pk onderweg te zijn. Een beetje een Amerikaans van-dik-hout-zaagt-men-plankenmotor. Is dat erg? Wel als je Europese topproducten gewend bent, want dan kan de Kizashi tegenvallen. Niet als je je niet laat afschrikken door het gebrek aan status en raffinement minder belangrijk vindt dan luxe en betrouwbaarheid. Want wat dat laatste betreft heeft Suzuki een naam hoog te houden. En dat kun je van diverse Europese topproducten helaas niet zeggen …

Suzuki Kizashi occasion

Signalement

Merk Suzuki
Type Kizashi 2.4i-AWD Sport
Bouwjaar oktober 2011 
Kilometerstand 172.598
Vraagprijs €10.750
Waar te koop? Auto De Jong, Cothen

Technische gegevens

Motor 4-cil. in lijn, 2.393 cc
Max. vermogen 131 kW/178 pk bij 6.500 tpm 
Max. koppel 230 Nm bij 4.000 tpm
Leeggewicht 1.505 kilo
Bagageruimte 461 l/n.b.
Max. aanhanger geremd 1.700 kilo
Gem. verbruik 1 : 12
0-100 km/h 8,8 s 
Topsnelheid 205 km/h

Subaru Legacy occasion

Subaru Legacy 2.0i Executive aut. - 2010 - 176.336 kilometer - €9.950

Maar hé, een vierwielaangedreven Japanse sedan, zoiets kennen we ook in de vorm van de Subaru Legacy. In Dronten komen we deze Subaru Legacy tegen: jaartje ouder dan de Suzuki, iets meer gereden en daardoor net onder de 10 mille. Naast de integrale aandrijving staat Subaru uiteraard bekend om zijn boxermotoren. Het tweeliter-exemplaar in de 87-KXV-9 levert 150 pk en nestelt zich daarmee tussen de anderen in, ook gezien prestaties, verbruik én trekvermogen. Over dat laatste gesproken; de buitenspiegels zijn van het formaat vrachtwagen, dus wellicht hebben de bouwers al rekening gehouden met caravanners. Een aspect van zo’n boxermotor is zijn lage zwaartepunt, wat voor sportieve rijeigenschappen kan zorgen. We zeggen “kan”, want voor de Legacy gaat dat niet op: het onderstel is daar te soft voor, te veel gericht op comfort.

Subaru Legacy occasion

Comfort kenmerkt ook de cabine: veel ruimte - zeker achterin - en als Executive riant uitgerust met hier en daar wat wonderlijke keuzes. Zo is de bestuurdersstoel elektrisch verstelbaar - inclusief geheugen - maar de bijrijdersstoel niet, zelfs niet in de hoogte. De achterbank is gefixeerd, dus blijft de bagageruimte steken bij 486 liter. Voor de rest doet de Legacy niet onder voor de Kizashi, dus ook hier leren bekleding, een elektrisch bedienbaar schuif-/kanteldak, xenonverlichting, een sequentiële automaat met flippers achter het stuur en typische Subaru-features als verwarmbare ruitensproeiers. Al die verwennerij kan niet voorkomen dat zichtbaar blijft dat de Legacy meer robuust dan verfijnd is. Prettig zijn de forse bedieningsknoppen en -toetsen, maar de gebruikte kunststoffen zijn niet allemaal even fraai, terwijl het meubilair wat onpersoonlijk aanvoelt. Het lijkt gebouwd te zijn voor een lang en dienstbaar leven en dat is een reden waarom Subaru in ons land een weliswaar kleine, maar hondstrouwe schare aanhangers heeft. In de VS weten ze de betrouwbaarheid beter op waarde te schatten: Subaru is daar groter dan menig Europees merk. 

Subaru Legacy occasion

Signalement

Merk Subaru
Type Legacy 2.0i Executive aut.
Bouwjaar maart 2010 
Kilometerstand 176.336
Vraagprijs €9.950
Waar te koop? FLEVO Mobiel, Dronten

Technische gegevens

Motor 4-cil. boxer, 1.994 cc
Max. vermogen 110 kW/150 pk bij 6.000 tpm 
Max. koppel 196 Nm bij 3.000 tpm
Leeggewicht 1.435 kilo
Bagageruimte 486 l
Max. aanhanger geremd 1.500 kilo
Gem. verbruik 1 : 12,5
0-100 km/h 11,1 s 
Topsnelheid 203 km/h

Welke exotische sedan spreekt jou het meest aan?

Twee Japanners en een Zuid-Koreaan met als overeenkomst dat het alle drie minder voor de hand liggende keuzes van de occasionkoper zijn. Maar welke moet het dan worden? De i40 heeft verreweg de laagste kilometerstand, de Kizashi is in veel opzichten de meest ‘volle’ occasion, nipt gevolgd door de Legacy. Wat zou jouw keuze zijn?   

Lezersreacties (68)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.