Het jaar van de Tesla Model 3

Kanonskogel

Tesla Model 3
AutoWeek 51/52 2019
AutoWeek 51/52 2019

Je leest het in AutoWeek 51/52 2019

Tesla’s marktaandeel groeit als kool, al sinds de binnenkomst in 2012 met de Tesla Roadster. De manier waarop de Model 3 afgelopen jaar Nederland heeft veroverd, is echter buitenaards. Het is de auto waar het land op zat te wachten.

Zelfs mensen die structureel al het autonieuws mijden, kan het niet zijn ontgaan dat Nederland een nieuwe leasekoning heeft. Eind november stond de score van de Tesla Model 3 al op 18.000 auto’s, met een voorsprong van 5.000 exemplaren op nummer twee, de Volkswagen Polo. En dan moet december nog komen.

Tesla doet zelf geen uitspraken over hoe veel auto’s het nog verwacht te leveren (en ook niet over welk ander feit dan ook, zie kader) maar er zijn nog minimaal twee boten onderweg naar Nederland, zo is wel bekend. De eindscore kan daarmee zomaar boven de 25.000 stuks uitkomen, wat bizar is voor een model dat in 2018 in Nederland nog niet eens bestond. De auto gaat als een kanonskogel door de markt.

Hoe dan ook wordt het de best verkochte auto van 2019, iets wat een auto van dit prijs niveau nog nooit is gelukt. Begin dit jaar maakten wij eindelijk kennis met de nieuwe Model 3 Performance, die ondanks zijn winterbanden een verpletterende indruk maakte. Later volgden nog de iets betaalbaardere Standarden Long Rangeversies. Nederland was er na jaren van wachten helemaal klaar voor. De auto stoomde het land binnen en in Tilburg en later ook Amsterdam stonden de mensen in de rij om hun aanwinst op te halen.

EXTREEM HOT

Nog nooit was het zo gemakkelijk. “Ik bestelde hem online en een maand later kon ik in Tilburg al terecht”, vertelt Tesla-rijder Jan Renting, die een witte Model 3 aanschafte. “Je meldt je bij de balie en wordt in een busje met andere nieuwe Tesla-bezitters naar een parkeer terrein gereden waar alle nieuwe Models 3 staan. Instappen, wegrijden en klaar.” De moderne dealer zou er een hartverzakking van krijgen, want de retailer wordt in dit model volledig overgeslagen. Tesla is extreem hot, terwijl het nooit adverteert. Wereldwijd niet. De vraag is óf en zo ja wanneer de hype afneemt.

Komend jaar krijg Tesla meer concurrentie dan ooit, maar het merk weet een voorsprong te houden als het gaat om laadinfrastructuur en range. Zeker dat laatste is een gevoelig punt, waar de eerste volwaardige EV’s van merken als Audi en Jaguar in de praktijk toch tegenvallen. De Model Y staat als SUV op basis van de Model 3 in de startblokken en de verhoging van de bijtelling voor elektrische auto’s in Nederland in 2020 van 4 naar 8 procent (tot € 45.000) zal voor het merk niet heel veel uitmaken.

De Model X en S verkopen sinds de komst van de nieuwe Model 3 bijna niet meer. Tot en met november wist het merk nog geen 300 stuks van elk van beide te slijten, een fors verschil met de Model 3.

DE TOEKOMST BREEKT AAN

De berijders komen niet specifiek uit één hoek van de markt. Ja, zo’n tachtig procent rijdt de auto zakelijk, om maximaal te profiteren van alle belastingvoordelen. Los van de lage bijtelling kun je als ondernemer de auto ook versneld afschrijven. Het is echter niet zo dat alle berijders eerder al een sedan reden. Van grote SUV’s tot youngtimers: de klanten komen uit alle geledingen van de markt. En gezien de algehele klanttevredenheid is de kans klein dat deze mensen snel weer teruggaan naar een model met een verbrandingsmotor.

Mede door de Model 3 is het marktaandeel van elektrische auto’s in de nieuwverkopen nu al veel hoger dan voorspeld. En met een vanafprijs van € 48.000 zal de nieuwe bijtellingsgrens van € 45.000 in 2020 niet bepaald een rem zetten op de leveringen. De toekomst komt rap dichterbij.

‘WENNEN AAN DE B2B-MARKT’

De manier waarop in Nederland de leasemaatschappijen hun klanten bedienen, was wel even wennen voor Tesla, zo vertelt Marien Kreuger, operations director bij Arval, één van de grootste leasemaatschappijen van ons land. “Je merkt dat Tesla erg op de eindgebruiker is gericht. De communicatie verloopt naar de berijder, bijvoorbeeld voor updates, maar ook voor de aflevering. Maar wij zijn eigenaar van de auto, onze klant heeft het gebruiksrecht, dus wij willen op de hoogte zijn.

Zo’n B2B-markt hebben ze in Amerika niet. Een BMW of Audi doet dat in Nederland logischerwijs heel anders. Wij maken met onze klanten, meestal de werkgever, afspraken over hoe en waar de auto mag worden afgeleverd aan de berijders. De groei is op sommige momenten ook gewoon te snel gegaan, Tesla kon het amper bijbenen. Maar je merkt dat het wederzijdse begrip de laatste tijd sterk is gegroeid.

Het merk maakt snel vorderingen. Nog altijd zien we dat het aantal klachten over schade of zaken die ontbreken bij aflevering hoger ligt dan bij andere premiummerken. Het neemt echter af, zeker procentueel gezien, als je rekening houdt met het enorme aantal afleveringen. Tesla zit niet stil.”

De restwaarde begint volgens Kreuger langzaam te normaliseren. “De eerste exemplaren van de Tesla Model S hebben hun termijn van vijf jaar er alweer opzitten en die hebben we al verkocht. Nu de aantallen door de Model 3 zo hard gaan, zie je dat de zeer hoge restwaardes langzaam wat minder extreem worden, maar nog altijd doet Tesla het op dit vlak bovengemiddeld.” De technische problemen die de auto’s wel kunnen hebben, leiden volgens hem niet tot overdreven veel onbegrip bij de rijders.

“Je hebt natuurlijk taxichauffeurs die nu een rechtszaak beginnen, maar dat zijn auto’s die extreem intensief worden gebruikt. Bij onze berijders merk ik tot op heden een hoop vergevingsgezindheid als er problemen zijn. Het zijn de typische early adopters die de kinderziektes voor lief nemen. Hoe groter het Tesla-publiek wordt, hoe meer je gaat krijgen dat mensen de problemen niet accepteren; het is afwachten hoe dat de komende jaren met de Model 3 gaat. De auto is er wat mij betreft nog te kort om al harde uitspraken te kunnen doen over de betrouwbaarheid. We gaan het zien.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

PRIVATE LEASE Tesla Model 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.