Gereden: Peugeot Expert 160 HDi

Peugeot Expert 160 HDi
Peugeot Expert 160 HDiPeugeot Expert 160 HDiPeugeot Expert 160 HDiPeugeot Expert 160 HDiPeugeot Expert 160 HDi
Huisvaders onder de bestelautorijders, opgelet: de Peugeot Expert met 163 pk, een 6-traps automaat en een 6-persoons cabine is een middenklasse bestelauto die opvallend veel karaktertrekken heeft van een flinke MPV. Plus 3,5 kuub laadvolume.

Bij Peugeot, Citroën en Fiat zouden ze het niet erg vinden wanneer een trotse/stoere/succesvolle zzp'er zich nu eens geen moddervette Transporter of Vito als gecombineerde werk- en privé-auto zou aanmeten, maar een van hun bestelwagens. Lonkend naar de gunsten van de aantrekkelijke doelgroep (die graag dure uitvoeringen kiest), gooien Expert, Jumpy en Scudo vooral een flinke lading paardenkrachten in de strijd: 163 stuks. Veel, maar niet genoeg - als de strijd alleen hierom zou gaan tenminste. Dan lachen VW en MB alsnog in hun vuistjes, want de Transporter kan 180 pk mobiliseren en de Vito zelfs 224 pk (als 3.0 V6 CDI).

Moeiteloos

Waar het wel om gaat, is dat de Expert zich als '160 HDi' met een prettige moeiteloosheid door het verkeer beweegt. Een belangrijk aandeel hierin heeft de optionele 6-traps automaat. Een échte, dus geen gerobotiseerde installatie die omwille van een lager verbruik is gekozen. Wel een duur ding, want de meerprijs is zo'n 4.500 euro, die de catalogusprijs opstuwt naar 27.300 euro (ex BTW/BPM) voor deze dubbelcabine. Je kunt het glimmende pookje als joystick gebruiken om sequentieel te schakelen, maar in de praktijk slaat dat nergens op. Plant 'm gewoon in D en laat de tweeliter diesel lekker zijn koppel van 340 Nm serveren. Meer dan 2.200 toeren heb je niet nodig; daarmee snort de Expert tevreden met 130 km/h op de teller voort. Jammer alleen dat het mega-imperiaal op de testauto voor een stormachtige geluidsbeleving zorgt. Het suizende gevaarte overstemt de motor met gemak.

Kniebuiging

PSA en Fiat hebben deze lijn bestelauto's onder meer ontworpen met het idee dat ze in parkeergarages moeten passen. Nu is de standaardhoogte (198 cm) ongeveer gelijk aan die van een Trafic of Transporter, maar met de optionele luchtvering (600 euro) maakt de Expert een kniebuiging tot 189 cm. Dat kan net het verschil maken. De instap is gemakkelijk: je hoeft geen traptreden te beklimmen om aan boord te komen. Kenmerkend is de lage zitpositie. En juist dat heeft als (puur psychologische) bijkomstigheid dat de Expert niet de King-of-the-Road-sensatie kan bieden die de meeste andere bestelauto's in dit segment kenmerkt. Als gezegd: terwijl het toch een uiterst praktische (met ook voor de lading een handig lage 'instap') besteller is, staat de Peugeot Expert zeer dicht bij het concept van een personenauto. Of dat in zijn voor- of nadeel werkt, mag iedereen zelf beslissen.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.