Genève, 25 jaar terug: Lancia Delta Integrale 16V

Lancia Delta HF Integrale 16V
Nog een paar weken en dan draait 't in autoland weer helemaal om de Salon van Genève. Van alle belangrijke autobeurzen wereldwijd steevast het grootste pk-walhalla. Dat was 25 jaar geleden helemaal het geval, voor de derde keer blikken we terug op een belangrijke primeur van de editie van 1989. De Lancia Delta HF Integrale 16V!

Tja, wij kunnen er ook weinig aan doen. We speuren al enkele weken naar de belangrijkste primeurs van de Salon van Genève van 1989, en een kwarteeuw geleden debuteerde daar nou eenmaal heel veel pk-monsters tegelijk!

Gelukkig maar, want schrijven over grammetjes CO2 en bijtellingspercentages gaat op den duur ook vervelen. Iets waar je je destijds als autoredactie helemaal niet mee bezighield. Pk's, prestaties en prijs, daar draaide het vooral om.

Lancia vond het op de valreep van de jaren negentig tijd voor een 16V-versie van de Delta HF Integrale. De uitgebouwde 4x4 was er al twee jaar met achtklepskop. Die had 185 pk, de 16V had 200 pk.

De 16V zal een paar jaar later als basis dienen voor de diverse Evoluziones. Maar ook zonder die toevoeging is de krachtigste Delta HF Integrale in 1989 de koning van hot hatchland. Zo doet geen een concurrent zijn 0-100-sprintje na: 5,7 seconden!

Zo heftig zal het er op de naderende editie van de Geneefse tentoonstelling niet aan toe gaan op de Lancia-stand. In mei of juni maakt het merk meer bekend over de toekomst, en dat zal bepaald geen feestelijke aangelegenheid zijn.

Eerdere terugblikken op Genève 25 jaar terug:

Alfa Romeo SZ
Chevrolet Corvette ZR1

Lezersreacties (35)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.