Geely verkoopt meer auto's en boekt recordwinst
Doelstelling verhoogd
Geely Automobile Holdings, onder andere eigenaar van automerken als Lynk & Co, Zeekr en grootaandeelhouder van Volvo, heeft in de eerste zes maanden van het jaar een recordwinst behaald.
Ondanks de toegenomen concurrentie en de prijzenoorlog op de Chinese markt verkocht Geely Auto flink meer auto's. De autofabrikant, waarvan onder meer de merken Zeekr en Lynk & Co ook in Nederland actief zijn, verhoogde daarnaast de verkoopdoelstelling voor dit jaar.
Geely Auto, een subdivisie van Volvo- en Polestar-moederbedrijf Geely Holding, verkocht in de eerste jaarhelft 955.730 auto's, een stijging van 41 procent vergeleken met dezelfde periode in 2023. Het bedrijf verwacht nu dit jaar 2 miljoen voertuigen te verkopen, tegen een eerdere doelstelling van 1,9 miljoen. De omzet steeg met 47 procent tot dik 107 miljard yuan (zo'n 13,5 miljard euro). De nettowinst verzesvoudigde tot een record van 10,6 miljard yuan (ruim 1,3 miljard euro). De groei werd vooral aangejaagd door de verkopen van elektrische auto's en plug-in hybrides. Ook lanceerde Zeekr nieuwe modellen Zeekr 009 en de Zeekr X.
Vanwege de vertraging van de groei op de Chinese automarkt en de steeds heviger wordende prijsconcurrentie, richt het bedrijf zich steeds meer op de buitenlandse markt. De sterke exportgroei kan echter onder druk komen te staan door de verhoging van de importtarieven op Chinese auto's in Europa. De Europese Commissie stelde dinsdag nog een voorlopig invoertarief van 19,3 procent vast voor de import van elektrische voertuigen van de merken van Geely. Brussel beticht China ervan de Europese markt te overspoelen met goedkope elektrische auto's waardoor Europese fabrikanten worden benadeeld. De Verenigde Staten hebben de tarieven op Chinese elektrische voertuigen zelfs verviervoudigd tot meer dan 100 procent, waardoor ze effectief uit de Amerikaanse markt worden gesloten. Andere landen, waaronder Turkije en Canada, hebben soortgelijke maatregelen genomen of overwegen dit.
Om de hoge invoertarieven te vermijden, wil Zeekr een deel van de productie naar Europa verplaatsen. Andere door Geely gecontroleerde automerken, waaronder Polestar en Volvo Cars, zijn eveneens bezig met het verplaatsen van de productie van een aantal van hun modellen naar de Amerikaanse staat South Carolina en België.