Fisker Ocean in drie smaken, vanaf 43 mille
'Extreme Ultra Hyper'
De Fisker Ocean verschijnt één dezer dagen toch echt ook in ons land, althans dat is het idee. Vandaag kunnen we niet alleen meer beeld presenteren van de nieuwe elektrische SUV, maar ook indicatieve prijzen van de drie versies.
De Fisker Ocean-introductie gaat wat anders dan gebruikelijk, al is dat dan wel weer zoals we het gewend zijn van nieuwe fabrikanten. ‘Minder georkestreerd’ is wellicht ook een goede omschrijving, en dat is ook wel weer grappig. Zo bereiken ons links en rechts meer feiten en cijfers over de drie versies die Fisker wil gaan voeren van zijn eerste nieuwe model sinds het verdwijnen van het ‘oude’ Fisker: de Ocean. Die auto hebben we zelf al eens in Noorwegen gespot (zie foto’s, Tesla for scale) en is ook door Fisker zelf inmiddels uitgebreider en realistischer op de foto gezet.
Niet gek, overigens, want de eerste aan klanten geleverde exemplaren rijden al even rond. Des te opmerkelijker dat er toch nog zoveel vaagheid is als het gaat om specificaties en prijzen, maar vandaag kunnen we een aardig licht op de zaak schijnen. Eerder was op de site van Fisker namelijk te zien wat de drie versies ‘indicatief’ gaan kosten. Die prijzen zijn nu weer weg, maar we hebben ze nog voor je. Reken niet op grote verrassingen, want de prijzen liggen dichtbij de prijzen die eerder voor de Franse markt werden gecommuniceerd.
Fisker Ocean Sport
De instapversie, de Fisker Ocean Sport, kost volgens de nieuwe indicatie zo’n €43.000. Voor dat geld heb je dan een Fisker Ocean met een niet nader in kWh’s omschreven ‘Touring Range’-accupakket, goed voor een bereik van zo’n 440 kilometer. Eén enkele elektromotor levert hier 275 pk, goed voor een 0 tot 100 sprint van 7,4 seconden. Enigszins ongebruikelijk in EV-land is dat die elektromotor niet de achterwielen, maar de voorwielen aandrijft.
Ook op het gebied van uitrusting blijft de Fisker Ocean Sport wat achter bij de andere versies. Dat betekent zeker niet dat hij kaal is – we hopen hem nog eens in ‘Back to Basics’ te behandelen – maar wel dat je een eenvoudiger afgewerkt interieur krijgt en het bijvoorbeeld moet doen met minder rijmodi. Ook kan het panoramadak bij deze versie niet open, net als de ruiten in de achterklep en de achterste zijruiten. De unieke ‘California Mode’, waarbij alle ramen en het dak openen om een soort cabriogevoel te creëren, zit er voor Sport-kopers dan ook niet in.
Fisker Ocean met 'California Mode': alle ramen en het dak gaan met één druk op de knop open.
Fisker Ocean Ultra
Wil je wel de wind door de haren, dan moet er minimaal een Fisker Ocean Ultra worden aangeschaft. Behalve ‘California Mode’ heeft de Ultra onder meer een beter audiosysteem én een bak meer vermogen en bereik. Twee elektromotoren leveren hier vierwielaandrijving en 540 pk op, zodat de Ultra in 4,2 seconden van 0 naar 100 knalt. De accu heet hier ‘Hyper Range’ en is in de Fisker Ocean Ultra goed voor een actieradius van 610 kilometer. De indicatieve prijs van al dat moois: €58.608.
Fisker Ocean Extreme (en One)
‘Hyper’, ‘Ultra’: Fisker houdt wel van superlatieven. Helemaal als je bedenkt dat de ‘Ultra’ dus niet de topversie is. Die eer is voor de Fisker Ocean Extreme. Deze auto heeft ook een ‘Hyper Range’-accu, maar die levert hier opvallend genoeg 707 km bereik op. Dit is ook de enige accu waarvan we een capaciteit weten: 113 kWh. 564 pk betekent hier een 0-100-tijd van 3,9 seconden en de Fisker Ocean Extreme is uiteraard afgeladen met alles wat Fisker in huis heeft. Het te openen dak wordt bijvoorbeeld uitgebreid met zonnecollectoren, wat Fisker het SolarSky Roof noemt. De prijs van de Fisker Ocean Extreme wisten we stiekem al: €71.058. Naast de Extreme is er ook nog een Fisker Ocean One. Dat is de introductieversie, die qua uitrusting en specificaties grotendeels gelijk is aan de Extreme.