Nieuwe elektrische auto minder populair in Europa

Zo'n 9 op de 10 nieuwe auto's had gewoon verbrandingsmotor

Tesla Model Y en Volkswagen ID4

De laatste jaren nam het aandeel elektrische auto's in de jaarlijkse Europese autoverkopen toe, maar in 2024 is het tij gekeerd. Elektrische auto's zijn niet populairder geworden dan in het jaar ervoor. Sterker nog: de populariteit van elektrische auto's is in 2024 zelfs afgenomen. Dat en meer blijkt uit een analyse van cijfers van European Automobile Manufacturers' Association (ACEA) door AutoWeek.

In heel 2024 zijn in de Europese Unie 10.632.381 nieuwe personenauto's op kenteken gezet. Een onvoorstelbaar aantal natuurlijk. Het waren er 0,8 procent meer dan de 10.548.165 stuks die in 2023 in de EU op de weg zijn gezet. Het marktaandeel van elektrische auto's nam de afgelopen jaren in de Europese Unie onafgebroken toe. Waar in 2021 nog 9,1 procent van alle geregistreerde nieuwe auto's een EV was, waren elektrische auto's in 2022 en 2023 goed voor een marktaandeel van achtereenvolgens 12,1 en 14,6 procent. In 2024 claimden nieuwe elektrische auto's een kleinere punt van de Europese registratietaart dan in het jaar ervoor. Ze waren in 2024 goed voor een marktaandeel van 13,6 procent. Een volle procentpunt minder dus. Iets concreter: dat betekent dat bijna één op de zeven van alle in 2024 in de Europese Unie geregistreerde nieuwe personenauto's een EV was, maar tevens dat 86,4 procent een verbrandingsmotor had. Bijna negen van de tien dus.

In grote Europese markten als Duitsland en Frankrijk dalen de EV-verkopen al maanden gestaag. Zo ook in december. Ter illustratie: in december daalde de EV-registraties in de Europese Unie met dik 10 procent ten opzichte van december 2023. In Duitsland werden in die maand maar liefst 38,6 procent minder nieuwe elektrische auto's geregistreerd dan in december van het jaar ervoor. In Frankrijk 20,7 procent.

Andere interessante maar vooral bekende trends: de auto's met een niet-geëlektrificeerde benzinemotor verliezen langzaamaan terrein, terwijl het marktaandeel van mild-hybride en volledig hybride auto's toeneemt. Plug-in hybrides zijn al even op hun retour, al is de daling van het marktaandeel van stekkerhybrides niets vergeleken met de vaart waarmee de diesel klandizie verliest. Het marktaandeel van nieuwe diesels betrof in 2024 nog slechts 11,9 procent, terwijl ze in 2021 nog bijna één op de vijf nieuwe auto's in de EU een zelfontbrander onder de kap had.

Registratie nieuwe auto's in de Europese Unie naar type aandrijflijn - 2024

Marktaandeel 2024Marktaandeel 2023Marktaandeel 2022Marktaandeel 2021
Benzine33,3 procent35,3 procent36,4 procent40 procent
Diesel11,9 procent13,6 procent16,4 procent19,6 procent
Hybride30,9 procent25,8 procent22,6 procent19,6 procent
Plug-in hybride7,1 procent7,7 procent9,4 procent8,9 procent
Elektrisch13,6 procent14,6 procent12,1 procent9,1 procent
Overig3,1 procent3 procent3 procent2,7 procent

Lezersreacties (344)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.