Elektrische Mercedes-Benz G-klasse: vier elektromotoren en bijna 1.200 Nm

Géén EQG

Mercedes-Benz G 580 EQ
Mercedes-Benz G 580 EQMercedes-Benz G 580 EQMercedes-Benz G 580 EQMercedes-Benz G 580 EQMercedes-Benz G 580 EQMercedes-Benz G 580 EQMercedes-Benz G 580 EQMercedes-Benz G-klasse G580Mercedes-Benz G-klasse G580Mercedes-Benz G-klasse G580Mercedes-Benz G-klasse G580Mercedes-Benz G-klasse G580Mercedes-Benz G-klasse G580Mercedes-Benz G-klasse G580Mercedes-Benz G-klasse G580Mercedes-Benz G-klasse G580Mercedes-Benz G-klasse G580Mercedes-Benz G 580 EQMercedes-Benz G-klasse G580Mercedes-Benz G-klasse G580Mercedes-Benz G-klasse G580Mercedes-Benz G-klasse G580Mercedes-Benz G-klasse G580Mercedes-Benz G-klasse G580Mercedes-Benz G-klasse G580Mercedes-Benz G-klasse G580Mercedes-Benz G-klasse G580Mercedes-Benz G-klasse G580

Lang was de Mercedes-Benz G-klasse een archaïsche offroader die helemaal niets van moderne technieken moest weten. Inmiddels is de G-klasse er met mild-hybride krachtbronnen, maar Mercedes-Benz gaat nu een stap verder. Een flinke zelfs. Dit is de volledig elektrische Mercedes-Benz G-klasse. En hij heet geen EQG!

Gevoelsmatig passen elektrische aandrijflijnen net zo fijn in een G-klasse als een Dodge Challenger Hellcat tijdens een demonstratie van Extinction Rebellion. Toch zijn we al heel wat bijzondere combinaties gewend. Zo zijn er inmiddels legio Amerikaanse pick-ups met elektrische aandrijflijnen, dus dan kan een elektrische G-klasse er ook wel bij. Al in 2021 blikte Mercedes-Benz met de EQG Concept vooruit op een G-klasse met een elektrische aandrijflijn. Nu is de productieversie er. In tegenstelling tot de EQG Concept verschilt het uiterlijk van de elektrische G-klasse nauwelijks van de G-modellen met andersoortige aandrijflijnen, maar dat is misschien nog niet eens het interessantste.

Mercedes-Benz hangt al een aantal jaren zijn elektrische modellen aan het EQ-label. Zo zijn niet alleen de volledig als EV ontwikkelde EQE, EQS en hun SUV-alternatieven lid van de EQ-familie, maar zijn zelfs de elektrische afgeleiden van de GLA en GLB (EQA en EQB) dat. Juist deze elektrische G-klasse draagt niet de naam EQG. Mercedes-Benz noemt hem vooralsnog ietwat onwennig 'de G580 met EQ-technologie'. Verrassend? Deels. Eerder bleek al dat Mercedes-Benz zijn modelnaamstrategie waarbij het elektrische modellen een EQ-modelnaam geeft spoedig wil laten varen.

Terug naar de G580 met EQ-hardware. Wat heeft hij te bieden? In ieder geval een flinke accu. De elektrische Mercedes-Benz G-klasse in de openingen van zijn ladderframe een accupakket met een bruikbare capaciteit van 116 kWh. Dat pakket voedt maar liefst vier elektromotoren. Elk wiel wordt aangedreven door een eigen exemplaar. Samen leveren ze 587 pk en 1.164 Nm. Deze combinatie helpt de elektrische G-klasse aan een voor zijn vormgeving zeer acceptabele actieradius van 473 kilometer. Snelladen kan tot 200 kW. Met zijn 587 pk dendert de elektrische G in 4,7 tellen vanuit stilstand naar de 100 km/h. Met een leeggewicht van 3.085 kilo is de elektrische G-klasse bepaald geen lichtgewicht.

In de vorm van een Low Range-geheten rijsysteem heeft de elektrische G een het EV-equivalent van low gearing en dankzij de door Mercedes-Benz 'G-Turn' geheten modus kan de G-klasse op zijn plaats om zijn as draaien. Ook interessant is 'G-Steering', een functie waarmee de draaicirkel een stuk kleiner wordt. De G-klasse met elektrische aandrijflijn moet net als zijn traditioneler gemotoriseerde zustermodellen zeer offroadwaardig zijn. Zo kan hij hellingshoeken tot 35 graden aan en kun je ermee tot een diepte van 85 centimeter door plassen, slootjes en rivertjes rijden.

Vanbuiten is de elektrische Mercedes-Benz vooral heel erg een G-klasse. Tussen de koplampen nemen we een nieuwe en typisch EQ-paneel met led-verlichting waar. Geen fan hiervan? Geen probleem, de zogeheten Black Panel-grille is tegen meerprijs verkrijgbaar. Achterop zien we geen ronde afdekking van het reservewiel, maar een vierkante unit. Overigens dekt die vierkante bak geen reservewiel af, maar fungeert hij als opbergplek voor je laadkabel. De voorklep is iets hoger dan de motorkap van traditionelere G-klasses. Verder zien we kleine windgeleiders bij de achterste wielkasten.

Vanaf twee ton

De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft direct een Nederlandse vanafprijs. Hij kost €200.303, maar daarvoor krijg je wel direct een afgeladen Edition One introductiemodel. Die heeft standaard het uitgebreide MBUX-infotainmentsysteem, een met nappaleer bekleed stuurwiel, Keyless Go, koel- en verwarmbare bekerhouders, een uitgebreid audiosysteem van Burmester en ga zo maar door.

Lezersreacties (98)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.