Een Toyota Corolla 1.8D was de allereerste Klokje rond-deelnemer: terugblik met de eigenaar van toen

Toen een ton nog veel was

PDF allereerste Klokje Rond
AutoWeek 6 2025
AutoWeek 6 2025

Je leest het in AutoWeek 6 2025

Een auto met minimaal 100.000 kilometer op de klok, hoe is die er nog aan toe? Meten is weten, dus op de brug ermee. Zo begon het in 1992 met Klokje rond. We spreken de 77-jarige Dé Reijne, die als allereerste kandidaat optrad met zijn Toyota Corolla sedan 1.8 diesel uit 1984, en zijn vooral benieuwd hoe lang de Japanse diesel het nog heeft volgehouden.

Het is maar goed dat Dé zo’n goed geheugen heeft. Voor de rest zou je Dé ook vijftien jaar jonger schatten. Hij wordt nog jeugdiger als het gaat over auto’s en motoren én ons eigen printmagazine, dat ook een beetje van hem is. 

Maar Dé, je staat helemaal niet op de foto’s! Hoe zit dat? 

“Ik was niet aanwezig bij de keuring, zo ging dat toen. Jij kwam bij mij met een Mazda 121 en wisselde die voor mijn Corolla. Twee dagen later ruilden we weer.” 

Waarom was jij de allereerste kandidaat in Klokje Rond?

“Ik werkte als marktonderzoeker bij VNU, een grote tijdschriftenuitgeverij in die tijd. We wilden AutoWeek op de markt gaan brengen en ik moest onderzoeken of dat verstandig was. Mijn advies was positief: er was ruimte op de markt voor een nieuw mediamerk voor autoliefhebbers dat ook ‘gewone’ bereikbare auto’s en hun berijders een podium zou geven. Ik zat dus dicht op het vuur, zeg maar. Mijn Corolla was in puike conditie, maar wel met twee ton op de klok, dus dat vonden jullie een geschikte kandidaat.”

Je kreeg gelijk!

“De directie besloot inderdaad begin 1990 van start te gaan. Er werd flink uitgepakt bij de lancering van AutoWeek ten tijde van de AutoRAI van 1990. De eerste editie ging voor een gulden de winkel in. Dus ja, het pakte goed uit.” 

Je kreeg ook gelijk wat betreft je Corolla

“Ja, ik heb het keuringsrapport nog liggen. De keurmeester ging handmatig compressie meten en het bleek dat die cilinders nog kerngezond waren. Een lekpercentage van vijf procent was een heel goede score.” 

Was álles goed?

“Technisch wel, maar doffe koplampen en wat roest waren de aandachtspunten die in het verslag werden genoemd. Uiteindelijk is roest de Corolla ook fataal geworden. Ik heb hem nog doorgereden naar drie ton. Toen ging hij naar een familielid die in Frankrijk woonde en daar vond de Toyota uiteindelijk zijn Waterloo, met 430.000 kilometers op de klok.” 

Waarom die niet zo heel spannende Corolla sedan eigenlijk?

“Ik reed een Renault 14, maar door mijn nieuwe werk ging ik veel meer rijden, dus besloot ik een degelijke auto met dieselmotor te kopen, voor 18.300 gulden. Er was net een nieuwe generatie Corolla met voorwielaandrijving. Ik kocht een nieuwe van de afgeloste generatie, nog met achterwielaandrijving.” 

Wat staat er op je auto-cv ná de Corolla?

“De Toyota ging weg in 1996. Toen kocht ik een gebruikte Volvo V70 met 150.000 op de klok en die reed ik naar 320.000 km. Lekkere auto, maar motorisch minder dan de Toyota, want hij had een stevig olieverbruik. Toen volgden er twee Avensis-diesels. Niet de 177 pk D-Cat-versie gelukkig, want die bleek technisch onder de maat, Toyota-onwaardig. Ik heb er wel in proefgereden, maar kreeg te weinig terug voor mijn oudere Avensis, dus ging het niet door. Daar was ik achteraf wel blij mee.”

En nu?

“Na de Avensis kocht ik een nieuwe Ford Focus. Daar had ik zin in, omdat het zo’n fijn rijdende auto was. Het was een simpele 1.0 met 125 pk. Toen toch weer terug naar de stationwagon met twee keer een Mazda 6 Sportbreak. Die tweede Mazda moest ik kopen omdat ik vrij impulsief een grotere caravan had gekocht. Mijn vrouw was de kleine Kip een beetje zat aan het worden. In die tweede Mazda 6 Sportbreak rij ik nog steeds.” 

Maar motorfietsen vind je stiekem nog leuker?

“Ja, dat levert veel meer beleving op. Automobilisten die ook motorrijden, weten precies wat ik daarmee bedoel. Na een DKW en een paar Honda’s en Yamaha’s heb ik mezelf een Triumph Bonneville cadeau gedaan. Ik doe nog geregeld een rondje IJsselmeer.” Op je 77e nog met de motor op pad, een typisch voorbeeld van een krasse knar, die Dé. 

Signalement

Merk Toyota
Model Corolla 1.8 Diesel GL
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 11.251

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.839 cc
Maximaal vermogen 47 kW / 64 pk bij 4.700 tpm
Maximaal koppel 118 Nm bij 2.700 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.135 mm / 1.635 mm / 1.385 mm
Wielbasis 2.430 mm
Massa leeg 972 kg
Laadvermogen 498 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 450 kg
Banden155SR13Prijzen
Topsnelheid 155 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 17,8 s

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (35)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.