Dit zijn alle viercilinders boven een ton: de Grecale valt nog mee!
De duurste is een plug-in
Heb je het gezien? Maserati’s Grecale is iets gewijzigd en kost nu op benzine minimaal €117.064. Een enorme sloot geld voor een auto met een viercilindertje in de neus, maar de Grecale is bij lange na niet de duurste auto met zo’n motor. We zetten alle viercilinders van boven de ton even op een rij!
‘Downsizing’. Vijftien jaar geleden kwam die term hier vrijwel dagelijks voorbij en hoewel dat door andere aandachtspunten een stuk minder is geworden, is de trend zelf nog lang niet over. Met name in de hogere segmenten wordt vaak pijnlijk duidelijk dat het nog altijd lonend is voor autofabrikanten om een zo klein mogelijke brandstofmotor te gebruiken, als er überhaupt nog sprake is van een brandstofmotor uiteraard.
Hoever autobouwers daarmee kunnen gaan, is een lastige kwestie. Een overstap van een acht- naar een zescilinder wordt doorgaans nog wel gepruimd, maar de stap naar een viercilinder is een stuk moeilijker. Mercedes kreeg op inmiddels beroemde wijze het deksel op de neus met de viercilinder van (met name) de C63, die door vrijwel niemand als waardige opvolger van de ‘oude’ V8 wordt ervaren.
Heel gek is dat niet, want een viercilinder is van nature nu eenmaal erg alledaags. Decennialang had vrijwel iedere auto in Europa een viercilinder in de neus en dan is het moeilijk te verkroppen dat dat ineens ook voor je überdikke sportsedan of chique Italiaanse SUV geldt. En ook al heeft zo’n auto honderden pk’s, motorische overdaad voelt toch echt anders.
In theorie is de komst van kleinere motoren voor Nederland trouwens wel goed nieuws. De prijs van een auto wordt hier immers grotendeels bepaald door bpm en dus CO2-uitstoot, en die ligt bij een viercilinder doorgaans een stuk lager dan bij een V6 of V8. Reken dus maar dat zo’n Maserati Grecale nog een stuk duurder zou zijn met een ‘echte’ motor in de neus, al bewijst dezelfde auto dat viercilinder-modellen alsnog erg prijzig kunnen zijn. De Grecale zit in alle gevallen ruim boven de ton, maar het kan nog veel gekker. Dat bewijst de onderstaande lijst. Die bevat als het goed is alle nieuw in Nederland leverbare viercilinder-modellen van boven de €100.000.
Overzicht: viercilinders boven een ton
Model | Vanafprijs | Vermogen | |
1 | Mercedes-AMG GLC 63 SE Performance | €183.064 | 680 pk |
2 | Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D | €177.850 | 204 pk |
3 | Mercedes-AMG GT 43 | €177.096 | 421 pk |
4 | Mercedes-AMG SL 43 | €167.131 | 421 pk |
5 | Mercedes-AMG C 63 S E Performance | €165.506 | 680 pk |
6 | Lotus Emira Turbo SE | €155.895 | 406 pk |
7 | Mercedes-AMG GLC 43 4Matic+ | €148.152 | 421 pk |
8 | Lexus RX500h | €141.995 | 371 pk |
9 | Mercedes-AMG GLA 45 S 4Matic+ | €133.055 | 421 pk |
10 | Toyota Hilux 2.4 D-4D | €132.950 | 150 pk |
11 | Mercedes-AMG C 43 4Matic+ | €127.401 | 421 pk |
12 | Mercedes-AMG CLA 45 S 4Matic+ | €122.078 | 421 pk |
13 | Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+ | €117.974 | 421 pk |
14 | Maserati Grecale | €117.064 | 300 pk |
15 | Mercedes-AMG GLB 35 | €113.292 | 306 pk |
16 | Mercedes-Benz V-klasse | €112.464 | 163 pk |
17 | Mercedes-AMG GLA 35 4Matic | €110.015 | 306 pk |
18 | Range Rover Velar D200 | €106.165 | 204 pk |
19 | Mercedes-Benz GLE 400e | €101.296 | 381 pk |
Keuzes
Daarbij lijken de gemaakte keuzes soms wat arbitrair, maar we kunnen onszelf verdedigen. Zo noemen we van elke auto maar één carrosserievorm, dus een ‘GLC Coupé’ telt niet mee. Ook stellen we als eis dat de goedkoopste uitvoering van een bepaalde motorversie boven een ton zit. Een Alpine A110 TCe 300 kost als R70 ook meer dan een ton, maar als GTS niet en daarom staat hij niet op de lijst. Bij de V-klasse zijn er meerdere (ook snellere) motorversies die boven een ton zitten, maar we noemen er maar één. De V-klasse blijft als ‘omgebouwde bestelbus’ toch een beetje een grensgeval en omdat alle versies met bpm en btw boven de ton uitkomen, lijkt ons één vermelding wel genoeg.
Mercedes-Benz AMG GT 43
Mercedes blijkt trouwens sowieso oppermachtig als het gaat om dure viercilinders en levert maar liefst dertien van de negentien auto’s aan, meestal via AMG. De nummer 1 is nota bene een plug-in hybride en kost zonder opties dik 180.000 euro. €50.379 daarvan is bpm, dus zo zuinig is deze stekkerhybride nu ook weer niet. De nummer 2 van de lijst is vermoedelijk de grootste sponsor van de overheid, want met de aanschaf van een Toyota Land Cruiser op geel kenteken draag je minimaal €99.844 bij. Bedankt hoor!
Toyota levert nog een auto, maar alleen omdat het merk zo vriendelijk is om de Hilux-pick-up formeel ook als personenwagen aan te bieden. Die auto wordt ongetwijfeld nooit verkocht en kost op grijs kenteken uiteraard een stuk minder, maar hij bestaat en doet dus mee. Toyota’s luxemerk Lexus levert ook een auto aan, namelijk de luxe en snelle Lexus RX500h. De genoemde Maserati Grecale eindigt op een beschaafde 14e plek, ingeklemd tussen allerlei AMG’s. Helemaal onderaan de lijst staat de enige Mercedes die geen AMG, maar ook geen diesel is. De GLE400e is anders dan zijn directe concurrenten voorzien van een viercilinder. De GLE350de, een diesel-plug-in, haalt de lijst net niet, wegens een goedkopere basis-uitrusting die bij de 400e niet leverbaar is.
Hebben we toch nog een auto gemist? Wijs ons daar dan gerust op, want iedere reactie is er tenslotte één. Houd het echter wel netjes, want dat is wel zo gezellig op deze Goede Vrijdag.