Dit barrel uit de Barrelbrigade rijdt nog steeds

Too tough to die

Barrelbrigade 2022 Renault Megane cabrio
Barrelbrigade 2022 Renault Megane cabrioBarrelbrigade 2022 Renault Megane cabrioBarrelbrigade 2022 Renault Megane cabrioBarrelbrigade 2022 Renault Megane cabrioBarrelbrigade 2022 Renault Megane cabrioBarrelbrigade 2022 Renault Megane cabrioBarrelbrigade 2022 Renault Megane cabrio

De jaarlijks terugkerende AutoWeek Barrelbrigade is voor de meeste deelnemende auto’s een definitief, doch roemvol einde. Gezien het budget zijn ze doorgaans al niet meer in al te beste staat en de barre beproevingen waaraan ze bij ons worden onderworpen, zijn nou ook niet bepaald levensduurverlengend. Maar soms is een barrel 'too tough to die'

Meestal eindigt de AutoWeek Barrelbrigade op de sloop, maar gelukkig loopt het soms heel anders. Wie herinnert zich nog de Renault Mégane Cabrio waarmee Frank  Jacobs in de editie 2022 de finish niet eens haalde? De auto die ergens halverwege het parcours van de Paris-Roubaix afviel en jammerlijk bungelend aan een plaatselijk opgetrommelde heftruck van een provisorische spuug-en-plakband uitlaatfix werd voorzien, om tenminste op eigen kracht terug in Nederland te geraken? Na afloop van de competitie deden we de auto cadeau aan lezer Hugo Kwant, hopend dat hij er nog even plezier van kon hebben.

Nog even? Wat heet ... we kregen een mailtje van Hugo, waarin hij vertelt dat hij en zijn vriendin Elin nog steeds heel veel plezier van hun cabriolet hebben. Sinds de Mégane onze redactie verliet, kreeg hij nieuwe schokdempers achter, nieuwe banden voor, verse ruitenwissers en een grote beurt. Verder schafte Hugo een roadbox aan, een soort op de achterbank passende extra laadruimte. De elektrische dakbediening die Frank destijds eigenhandig repareerde, heeft het opnieuw begeven (sorry Hugo, garantie tot op de hoek op Jacobs’ werkzaamheden), maar Hugo krijgt hem zelfs alleen gemakkelijk met de hand open en dicht.

Zo brachten Elin en Hugo zonnige autovakanties door in de Belgische Ardennen en Oostenrijk en inmiddels is ons ‘barrel’ de 240.000 km voorbij. “We vermaken ons nog zo goed met de auto dat we hem nog lang niet weg willen doen”, besluit Hugo zijn bericht. Waarmee maar weer eens bewezen is dat voor wie echt goed zoekt, een leuke auto voor weinig geld nog best mogelijk is.

Signalement

Merk Renault
Model Mégane Cabriolet 1.6 16V Privilège
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 27.195

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.598 cc
Maximaal vermogen 79 kW / 110 pk bij 5.750 tpm
Maximaal koppel 148 Nm bij 3.750 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.081 mm / 1.698 mm / 1.368 mm
Wielbasis 2.468 mm
Massa leeg 1.100 kg
Laadvermogen 460 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 600 kg
Banden185/60HR15Prijzen
Topsnelheid 200 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,1 s
Brandstofverbruik 7,0 l/100km
CO2-uitstoot 165 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.