Deze volwaardige gezinsauto's koop je met €20.000 budget

Inpakken en wegwezen met deze ruime cross-overs

Op zoek naar

Je hebt vast wel eens de tv-reclame van Skoda gezien waarin diverse modellen van dat merk figureren als vervoermiddelen voor zaterdagse hobby’s, zoals voetbal en mountainbiken. En inderdaad: in een Kodiaq passen heel wat pupillen of reservewielen. Toch zijn er meer vierwielers die veel ruimte bieden. Wat te denken van zijn Spaanse familielid, de Seat Tarraco. Of de Sante Fe van Hyundai, al vele jaren een vaste waarde voor het Zuid-Koreaanse merk? Wij portretteren ze alle drie.

De gemiddelde occasionprijs ligt nu al enkele jaren ruim boven de €20.000. Nog niet zo heel lang geleden had je daarvoor een nieuwe auto, en nog geen piepkleintje ook. Maar tijden veranderen, en wij ook: met 20 mille op zak gaan we deze week voor een volumineuze occasion.

Op zoek naar

Skoda Kodiaq 1.5TSI Greentech ACT Business Edition aut. – 2019 – 186.445 kilometer – €19.995

Het aanbod gebruikte Kodiaqs is groot, waaronder heel wat importmodellen. Het geeft aan dat deze kloeke Tsjech een gewilde occasion is. Deze Skoda Kodiaq is van origine echter Nederlands en behoort tot de modernere versies (onder andere een 1.5- in plaats van een 1.4-motor en voorzien van een digitaal instrumentarium). Het nadeel van een jonge Kodiaq voor bovengenoemd budget is dan vaak een hoge kilometerstand. Met ruim 186.000 kilometer is de G-888-FG inderdaad al aardig ervaren. Verdeeld over vijfenhalf jaar kom je uit op een jaarkilometrage van bijna 35.000 en daar zullen vast heel wat snelwegkilometers tussen zitten (deze occasion is dan ook een zakelijk gereden voertuig, afkomstig van de eerste eigenaar). Ergo: met de slijtage kan het dan reuze meevallen.

Op zoek naar

Een Kodiaq koop je vooral om zijn ruimte. Dat heeft de auto meer dan voldoende te bieden. Hij is er zelfs als zevenzitter. Het getoonde model heeft vijf riante zitplaatsen plus een fikse bagageruimte die tot maar liefst twee kuub uit te breiden valt. Is dat nog niet voldoende, dan mag er 1.800 kilo geremd aan de aanwezige afneembare trekhaak.

Het rijden is een ontspannen bezigheid. De 150 pk sterke viercilinder in combinatie met de zeventraps DSG levert geen topprestaties, maar is gewoon adequaat voor de anderhalve ton zware vierwieler. Lichter gemotoriseerde versies zouden wij niet aanbevelen. Het onderstel weet goed raad met gewicht en vermogen: het is evenwichtig en voor wat betreft vering, demping en besturing op comfort gericht. Te bruusk gas geven wordt, mede door de cilinderuitschakeling, afgestraft met een nukkige reactie van de automaat.

Op zoek naar

Als Business Edition is deze occasion rijk en modern aangekleed. We noemen verwarmbare voorstoelen, elektrische achterklep, gedeeltelijk leren bekleding, adaptieve cruisecontrol plus een aantal veiligheidshulpjes. Het materiaalgebruik is netjes, maar zeker niet grensverleggend, de architectuur van het interieur eerder nuchter dan frivool. Autotrust-garantie voor 6, 12 of 24 maanden tegen meerprijs.

 

Signalement

Merk  Skoda

Type Kodiaq 1.5 TSI Greentech ACT Business Edition aut.

Bouwjaar  september 2019

Kilometerstand 186.445

Vraagprijs  €19.995 (incl. btw)

Waar te koop? TTL Auto’s, Harreveld

 

Technische gegevens

Motor  4-cil. in lijn, 1.498 cc, turbo

Max. vermogen  110 kW/150 pk bij 5.000 tpm

Max. koppel  250 Nm bij 1.500 tpm

Leeggewicht 1.507 kilo

Bagageruimte  650 l/2.035 l

Max. aanhanger geremd  1.800 kilo

Gem. verbruik  1 op 14,3 (WLTP)

0-100 km/h  9,8 s

Topsnelheid 198 km/h

Alle gegevens volgens fabrieksopgave

 

Op zoek naar

Hyundai Santa Fe 2.4 GDI CVVT 4WD i-Catcher aut. – 2013 – 107.026 kilometer – €19.950

Vind je een lage kilometerstand belangrijker dan het bouwjaar, dan zou deze Hyundai Santa Fe een optie kunnen zijn. Hoewel hij zes jaar ouder is dan de Kodiaq is hij nog maar net het klokje rond gegaan. Dat betekent een jaarkilometrage van slechts 9.000, wat impliceert dat de 8-KZP-69 een rustig leventje heeft geleid. Waarom zou de eerste eigenaar dan voor het topmodel van de reeks hebben gekozen? Want ga maar na: dit is niet enkel de meest luxueuze i-Catcher, de auto is tevens voorzien van vierwielaandrijving. Plus een aan de atmosferische 2.4 gekoppelde automaat en dat alles maakt deze occasion een verre van bescheiden innemer. Zelfs met de strengere WLTP-norm is de Kodiaq 1.5 TSI veel zuiniger dan de Zuid-Koreaan met zijn rooskleuriger, want NEDC-verbruikscijfers. Lichtpuntje is dat de Sante Fe nog wat meer mag trekken en dat maakt hem in combinatie met de vierwielaandrijving een prettig span met bijvoorbeeld een paardentrailer. Drassige weilanden zijn geen probleem.

Op zoek naar

Daar waar de Kodiaq strak en hoekig is, is de Santa Fe wat ronder geboetseerd. Dat en het chroom her en der (grille!) maken hem tot een chique oosterse verschijning. Ook het interieur ziet er verzorgd uit: mooie materialen, een prima ergonomie en aardige details, zoals smalle aluminium stripjes in de schakelaars aan de stuurkolom. De leren bekleding is echter te glad om het lichaam vast te houden bij enthousiaster bochtenwerk, maar daar is de Hyundai ook niet voor gebouwd. Zo geeft de besturing onvoldoende feedback rond de middenstand. Weliswaar is de mate van bekrachtiging met een knopje op het stuur in te stellen, maar echt communicatief wordt het niet. Vering en demping nemen kleine oneffenheden goed weg, wat hem tot een rustige cruiser maakt. Dat doe je in deze i-Catcher niet alleen met meer voorzieningen dan in de Kodiaq, maar eveneens met voldoende ruimte, zowel voor- als achterin. De auto heeft twee ex-eigenaren en een jaar Bovag-garantie is inbegrepen.

Op zoek naar

Signalement

Merk Hyundai

Type Santa Fe 2.4 GDI CVVT 4WD i-Catcher aut.

Bouwjaar augustus 2013

Kilometerstand 107.026

Vraagprijs  €19.950

Waar te koop? Autobedrijf Robert Wisselink, Baak

 

Technische gegevens

Motor  4-cil. in lijn, 2.359 cc

Max. vermogen  141 kW/192 pk bij 6.300 tpm

Max. koppel  242 Nm bij 4.250 tpm

Leeggewicht 1.666 kilo

Bagageruimt 585 l/1.680 l

Max. aanhanger geremd  2.000 kilo

Gem. verbruik  1 op 11,2 (NEDC)

0-100 km/h  10,9 s

Topsnelheid  190 km/h

Alle gegevens volgens fabrieksopgave

 

Op zoek naar 

Seat Tarraco 1.5 TSI Xcellence – 2019 – 180.367 kilometer – €19.450

Na de opwindende, 280 pk sterke Seat Leon Cupra van vorige week zijn we opnieuw bij het Spaanse merk aanbeland, maar nu voor een heel ander type occasion; de Tarraco. Een auto die familie is van de Kodiaq (en van de Volkswagen Tiguan Allspace), maar qua populariteit niet in zijn schaduw kan staan. Wellicht denkt men bij Seat eerder aan bovengenoemde gepeperde hatchbacks dan aan ruimtereuzen. Opmerkelijk, want de MPV Alhambra was wel aardig succesvol. Enfin, in Flevoland zien we deze Seat Tarraco staan. Leeftijd, kilometerstand en vraagprijs komen aardig overeen met zijn familielid, evenals zijn herkomst (één Nederlandse, zakelijke eigenaar). Onder de motorkap treffen we eveneens de bekende 1.5 TSI van 150 pk aan, maar in de ZT-615-G zit hij gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Daar waar de Kodiaq nuchterheid uitstraalt, ziet de Tarraco er met zijn strakke Seat-verlichtingsarmaturen net iets sportiever uit, om over de 20-inch wielen maar te zwijgen. Binnenin zet zich dat, waar mogelijk, voort in bijvoorbeeld de gedeeltelijk met leer beklede en van bruine accenten voorziene sportstoelen.

Op zoek naar

De Tarraco rijdt zoals je van Seat mag verwachten: een strak sturende, dynamische cross-over die beter op de weg ligt dan de Kodiaq. Ook is de besturing mooi communicatief, zodat je al snel kunt lezen en schrijven met deze Spanjaard. Van het trio Kodiaq-Tiguan Allspace-Tarraco is de laatste het meest sportief, de eerste het meest comfortabel, terwijl de Volkswagen daar tussenin zit. Toch opvallend dat de Tarraco verhoudingsgewijs dan veel minder gewild was, ook omdat Seats in de regel qua prijs net wat scherper in de markt worden gezet. Als we tot slot naar de uitrusting kijken, dan kom je ook hier namelijk niets tekort: van verschuifbare achterbank (deze Tarraco is een vijfzitter, hij is er ook met zeven zitplaatsen) tot elektrische achterklep en van adaptieve cruisecontrol tot een scala aan veiligheidshulpjes. Let op: de vraagprijs is een zo-meeneemprijs. Garantie kost extra.

Op zoek naar

Signalement

Merk  Seat

Type Tarraco 1.5 TSI Xcellence

Bouwjaar  augustus 2019

Kilometerstand 180.367

Vraagprijs  €19.450 (incl. btw)

Waar te koop? Flevo Mobiel, Dronten

 

Technische gegevens

Motor  4-cil. in lijn, 1.498 cc, turbo

Max. vermogen  110 kW/150 pk bij 5.000 tpm

Max. koppel

Leeggewicht 1.476 kilo

Bagageruimte  760 l/1.920 l

Max. aanhanger geremd   1.800 kilo

Gem. verbruik  1 op 14,9 (WLTP)

0-100 km/h 9,9 s

Topsnelheid 199 km/h

Alle gegevens volgens fabrieksopgave

 

In welke ruime gezins-cross-over zou jij je zaterdagse hobby’s willen plaatsen?

Drie ruime gezins-cross-overs die net een maatje groter zijn dan bijvoorbeeld de Tucson of de ‘standaard’ Tiguan. Naast dit trio passen ook de Peugeot 5008 (eveneens als zevenzitter te verkrijgen) en bijvoorbeeld Kia’s Sorento in dat plaatje. Welke occasion zou jij gebruiken voor je zaterdagse hobby’s: de van vierwielaandrijving voorziene en maagdelijke, maar wel oudere en dorstiger Santa Fe, de nuchtere Kodiaq of zijn sportievere evenknie Tarraco? We horen het weer graag!

Lezersreacties (44)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.