Deze MG is mogelijk de nieuwe en straks ook weer elektrische ZS!

Op naar nieuw succes?

Nieuwe MG ZS (patent)
Nieuwe MG ZS (patent)Nieuwe MG ZS (patent)Nieuwe MG ZS (patent)Nieuwe MG ZS (patent)Nieuwe MG ZS (patent)Nieuwe MG ZS (patent)

De elektrische ZS waarmee de Chinese fabrikant SAIC Motor merknaam MG in Europa herintroduceerde, is inmiddels zeven jaar oud. Tijd dus voor een opvolger. Het lijkt erop dat we die splinternieuwe MG ZS nu op patentbeeld te pakken hebben.

Liefhebbers van het originele MG kennen de modelnaam ZS van de in 2001 geïntroduceerde ver-MG-de Rover 45, in feite de opgefriste Rover 400 die op zijn beurt weer een afgeleide was van de Honda Domani. Sinds 2017 is een MG ZS iets heel anders. Onder de vleugels van het Chinese SAIC Motor - dat de merkrechten van MG in handen kreeg - werd de ZS in 2017 een compacte SUV-achtige. Al in 2016 doken de eerste afbeeldingen van het model op. In 2019 was de ZS de eerste Chinese MG die naar Nederland kwam. Het model is bij ons enkel als elektrische ZS EV geleverd, maar bestaat elders in Europa - onder meer bij onze zuiderburen - met verbrandingsmotoren. De ZS is inmiddels zeven jaar oud en acht SAIC Motor de tijd rijp voor een volledig nieuwe. AutoWeek heeft in het Engelse patentbureau patentplaten opgedoken van wat zeer waarschijnlijk de nieuwe MG ZS is.

De MG ZS EV zoals die sinds zijn facelift in 2021 in Nederland leverbaar is.

De nieuwe compacte cross-over op deze foto's lijkt wat formaat betreft overeen te komen met de ZS die in Nederland bijna vijf jaar meedraait. Die ZS ging in 2021 vrij grondig onder het mes, maar van een tweede forse facelift is hier geen sprake. De auto op de patentplaten heeft immers een volledig nieuwe raampartij, compleet met een richting de C-stijl aanzienlijk minder sterk oplopende schouderlijn. Het grotere derde zijruitje levert de cross-over ongetwijfeld een beter zicht naar achteren op. Ook interessant is het ontwerp. SAIC Motor lijkt de nieuwe ZS te overladen met designelementen die je wellicht herkent van de nog kakelverse hybride MG 3 Hybrid+. Kijk maar eens naar de koplampen met de daarin duidelijk aanwezige 'lensjes' en naar de brede grille die relatief laag in het front is gehuisvest. Net als bij de MG 3 zit de kentekenplaat bij wat mogelijk de nieuwe ZS is niet meer in de achterbumper, maar in de achterklep.

De nieuwe MG ZS en de MG 3 zijn duidelijk familie van elkaar.

De MG ZS op deze patentplaten is mogelijk géén volledig elektrische ZS EV. De huidige ZS EV heeft in zijn neus een laadklep, terwijl de auto op deze tekeningen linksachter een klep heeft. De huidige ZS-met-verbrandingsmotoren heeft zijn tankklep echter in het rechter achterscherm zitten. Het valt dus niet helemaal uit te sluiten dat de auto op de afbeeldingen een ZS EV is, maar de aanwezigheid van een grote grille in plaats van een meer dicht paneel lijkt op de aanwezigheid van een verbrandingsmotor te wijzen.

MG ZS in Nederland

De MG ZS EV is er sinds de facelift van het model in 2021 in Nederland als Standard Range met een 50,3-kWh accupakket waarmee je tot 320 kilometer ver komt én als Long Range met een 70-kWh accu die een actieradius van 440 kilometer mogelijk maakt. Daar zal de nieuwe in ieder geval niet voor onderdoen.

In Nederland is de MG ZS EV vooral in zijn eerste verkoopjaren behoorlijk populair gebleken. Sinds zijn Nederlandse marktintroductie in 2019 zijn er in ons land 6.862 exemplaren geregistreerd. 1.020 stuks daarvan kwamen in 2019 ons land binnen, een jaar later werden 2.180 exemplaren gekentekend. Vorig jaar kwam de ZS EV nog tot 1.867 registraties. Dit jaar gaat het minder hard. In de eerste vijf maanden van 2024 zijn er pas 126 exemplaren op kenteken gezet.

PRIVATE LEASE MG ZS

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.