Deze Lexus LS 400 legt het accent op 'US' - In het Wild

De allereerste

Lexus LS400 LS in het wild

Hoewel Lexus het zelf ontkent, beweren kwade tongen dat de merknaam staat voor 'Luxury Exports to the US'. Deze LS 400 van het eerste uur legt de nadruk op die laatste twee letters, al is hij al heel lang in Nederland.

Over het begin van Lexus is in de loop der jaren al heel wat geschreven. Toyota’s luxedivisie ging in 1989 van start met als doel de hegemonie van met name de Duitse merken te doorbreken in de luxere regionen van autoland. Toeval of niet, maar in de VS is dat veel beter gelukt dan in Europa. Lexus had in het begin twee auto’s, waarvan de allereerste ES – destijds in feite een opgeleukte Camry – alweer nagenoeg vergeten is. Voor deze LS 400 geldt dat veel minder. De oerversie van Lexus’ vlaggenschip was anders dan die ES van voor tot achter een echte Lexus, en is vanwege dat feit en zijn rol als allereerste Lexus hard op weg naar de klassiekerstatus.

Staat zo’n vroege LS 400 dan ooit te stralen op de grasvelden van Pebble Beach? Misschien wel, maar bij dit witte exemplaar moeten er dan nog wel wat zaken veranderen. Die butsen in de linker deuren zijn ronduit pijnlijk, de knipperlichten en ‘side markers’ vooraan zijn wit in plaats van oranje, de wielen zijn uiteraard niet origineel en de auto staat ook wat lager dan standaard. Met die grote, glimmende ‘hoepels’ oogt de tweekleurige sedan wellicht een beetje fout, maar stiekem wel lekker. Los van die butsjes staat hij er nog strak bij en hij is in Europa extra bijzonder omdat het hier een Amerikaanse versie betreft van de oer-LS. Die herken je uiteraard aan zijn kleine (vak voor de) kentekenplaten, maar op dat ‘gold package’ met gouden logo’s en typeplaatjes zul je een Europese koper ook niet snel betrappen. Want jawel: dit was een officiële Lexus-optie!

Lexus ES 1989

Lexus had nog een model in 1989, de ES. Die leunde zwaar op de Camry en was er vooral zodat de LS niet zo eenzaam zou zijn.

Iedere LS van deze generatie had een 4-liter V8, dus deze ook. Aan de buitenzijde oogt hij vrij conservatief, en is het makkelijk om deze LS te verwarren met de tweede generatie die in 1994 kwam. Deze witte LS 400 komt uit 1990 en is daarmee een exemplaar van de eerste lichting, zelfs voordat de eerste technische en uiterlijke wijzigingen werden doorgevoerd. De auto is bepaald niet nieuw in Nederland en rijdt hier al sinds 1997 rond. Sindsdien is hij alleen maar in handen geweest van particuliere eigenaren, waarvan de eerste hem tot 2018 had. Dat is meestal een goed teken, en verklaart – samen met de spreekwoordelijke kwaliteit van deze auto’s – ongetwijfeld waarom de auto nog onder ons is.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.