Deze klassiekers kun je gerust kopen als je niet handig bent

Voor de niet sleutelaar

Facelift Friday: Volkswagen Golf 1 Cabrio
BMW 325iX Baur TC - E30 met vierwielaandrijving Saab 900 GL 1983Opel RekordMorris Minor TravellerMercedes-Benz W126Facelift Friday: Volkswagen KeverFacelift Friday: Porsche 944Peugeot 404MGB GT V8 (1973 - 1976)

De schoonheid van een klassieke auto is verleidelijk, maar het nadeel is dat je óf zelf handig moet zijn óf vaak bij de garage staat voor onderhoud. Gelukkig zijn er ook betaalbare klassiekers waar je nauwelijks omkijken naar hebt.

Autoliefhebbers met twee linkerhanden doen er goed aan hun keuze voor een klassieke auto te laten afhangen van de storingsgevoeligheid. Een klassieke Ferrari, Lamborghini, Lancia of Citroën SM zijn zo onbetrouwbaar dat je om de haverklap bij een monteur staat voor reparaties. Dat is niet alleen duur, maar ook logistiek onhandig, zeker als de auto moet worden weggesleept.

Andere automerken staan al decennialang bekend om hun degelijkheid. Mercedes-Benz heeft een bijna spreekwoordelijke bouwkwaliteit en er zijn ook heel weinig storingsgevoelige Porsches gebouwd. Ons Duitse zusterblad AutoBildstelde een lijst samen van vijftien klassiekers die je niet snel in de steek zullen laten. Het onderhoud is bovendien nauwelijks gecompliceerder dan dat van een moderne auto.

Omdat de Duitse lijst ook modellen bevat die hier nog vooral worden aangeduid als oude auto’s, zoals de Mazda 626 en Fiat Panda, of omdat het gaat om producten uit de jaren 90 zoals de Honda S2000, beperken we ons in deze lijst tot tien ‘echte’ klassiekers.

MG-B

Met de MG-B rijd je plezierig, zonder al te veel zorgen. De zelfdragende carrosserieën zijn licht en solide. Linksgestuurde voertuigen zijn in de regel minder duur.

Mercedes-Benz S-klasse

De Mercedes S-klasse uit de W126-serie is zeer geschikt voor dagelijks gebruik. Volgens AutoBild kun je het beste kiezen voor een model met een grote zescilinder- of een kleine achtcilindermotor. De auto is solide gebouwd en zeer betrouwbaar.

BMW 3-serie Baur Cabriolet

De BMW 3-serie uit de jaren 80 is een echte klassieker. De zogeheten E30 begint al aardig in prijs te stijgen. De E30 Baur cabriolet (de tweede serie) is gebouwd met ondersteuning van de fabriek, in tegenstelling tot de eerste generatie, de E21. Van de tweede generatie had BMW zelf overigens een bloedmooie cabriolet en die is veel eleganter dan de Baur.

Volkswagen Kever

De VW Kever is het toonbeeld van degelijkheid en vakmanschap. Deze modellen waren ook leverbaar als cabriolet en kenmerken zich door het relatief eenvoudige onderhoud. Verder zijn ze betaalbaar, vooral omdat de Volkswagen in grote aantallen is gebouwd.

Porsche 944

De Porsche 944 is een stuk betaalbaarder dan de Porsche 911 en biedt dankzij zijn goede gewichtsverdeling en comfortabel onderstel ook nog eens de kwaliteiten van een echte reiswagen. Laat je vooral niet verleiden door een koopje, want onderdelen zijn duur en achterstallig onderhoud leidt uiteindelijk tot hoge kosten.

Volkswagen Golf I Cabriolet

De latere versies van de Volkswagen Golf 1 Cabriolet zijn op het gebied van roestbescherming en technologie vergelijkbaar met de Golf 2. De 1.8-motoren met katalysator zijn volgens AutoBild goed voor meer dan 200.000 kilometer. De dakconstructie is goed en zelfs voorzien van een echte ruit.

Peugeot 404

De Peugeot 404 is een goed alternatief voor klassiekerliefhebbers die geen standaard Duitse auto willen. De techniek is eenvoudig en robuust en reserveonderdelen zijn gemakkelijk te verkrijgen. Coupés, cabriolets en stationwagons (404 Break) zijn relatief duur, maar de sedans zijn betaalbaarder.

Morris Minor

De Morris Minor werd ook wel de Britse Volkswagen genoemd. De auto heeft nagenoeg dezelfde betrouwbaarheid en was leverbaar als cabriolet, stationwagon (Traveller) en pick-up. Hij werd gebouwd tussen 1956 en 1971. Kies bij voorkeur voor een van de latere modellen met de iets krachtigere 1.100-cc motor.

Opel Rekord

De motor van een Opel Rekord gaat volgens het Duitse AutoBild drie carrosserieën mee. De Rekord had in de jaren 60 en 70 al een zeer betrouwbare reputatie. De vierdeurs sedans uit de late jaren 70 en de jaren 80 zijn nog steeds betaalbaar en verkrijgbaar, hoewel ze redelijk gevoelig zijn voor roest.

Saab 900

De Saab 900 was altijd een beetje ‘anders’. De berijders waren niet zelden vrij eigenzinnige mensen. Veel aspecten van een Saab zijn net even anders en dat maakt hem leuk. Het is nog leuker dat de motor en het chassis eeuwig mee lijken te gaan.

Lezersreacties (43)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.