Deze joekels van MPV’s koop je voor €10.000

Renault Grand Espace

Dit jaar is het veertig jaar geleden dat Renault de Espace uitbracht. Hoewel zijn MPV-concept niet nieuw was – denk maar aan de Fiat 600 Multipla uit 1956 – nam hij de voortrekkersrol in de ruimtewagenrage op zich. De Fransen flikten het kunstje later nogmaals met de kleinere Mégane Scénic (en Twingo), maar de Espace wordt samen met de Chrysler Voyager gezien als de stamvader van de – full-size – MPV.

Omdat we in Op Zoek Naar tot nu toe geen aandacht aan de grote ruimtewagen hebben besteed en er heus nog vraag naar is – het vervoer van grote gezinnen, leden van de (sport)club of bij ruimtevretende hobby’s – zetten we dat deze week recht. Ons budget is tien mille en uiteraard mag daarvoor de Espace niet ontbreken.

Renault Grand Espace 2.0 Turbo 16V Dynamique – 2005 – 142.935 kilometer – €9.949

Dus beginnen we met zo’n XL-Fransman. In ’s-Hertogenbosch zien we deze Renault Espace staan: zevenpersoons, qua leeftijd behoorlijk ervaren (dus voor ondernemers als youngtimer gunstig te berijden), qua kilometers gelukkig wat minder (van de drie voorgaande eigenaren hebben er twee tot voor kort het onderhoud door de Renault-dealer laten uitvoeren, ruim 10.000 kilometer geleden is de distributieriem, inclusief waterpomp, vervangen) en dat is prettig, want deze generatie staat zeker niet bekend als foutloos. Bovendien: mocht er eens wat misgaan, dan kunnen reparaties kostbaar uitvallen.

De 80-RP-PH is de Dynamique-uitvoering en biedt de inzittenden aardig wat luxe. Zo zijn een panoramisch schuifdak en halfleren bekleding present. Waar je een Espace echter voor koopt, is ruimte, en die is in overvloed aanwezig. Niet alleen wat de bagageruimte betreft (van 291 liter in zevenzitsconfiguratie tot 2.860 liter wanneer alles is verwijderd, want dat kan ook naast het in allerlei posities plaatsen van het meubilair), maar ook als het gaat om de vele bakjes en vakjes. Trouwens, alleen de aanblik van het dashboard geeft al een ruimtelijk gevoel, al is het qua bediening wel even wennen. De zetels zitten vorstelijk, het uitzicht is uiteraard prima en in alles nodigt deze occasion uit om op een ontspannen manier verre reizen te gaan maken. De geblazen tweeliter kan die taak goed aan, maar een topsporter is het niet. Daar is zo’n busje ook niet voor bedoeld. De Grand Espace laat zich redelijk lichtvoetig berijden en helt nauwelijks over in bochten. Die geringe neiging tot overhellen is opvallend, gezien het hoge zwaartepunt van de auto. Het onderstel is tamelijk stug en dat merk je met name wanneer het korte oneffenheden moet verwerken. Op hogere snelheden voelt het stuur enigszins vaag aan. De zesbak schakelt prettig. Hier is het de koppeling die wat gewenning vraagt. Kortom, niet zo excentriek als de Avantime uit die periode, maar wel een auto die niet voor iedereen ‘direct instappen en wegwezen’ betekent. 

Signalement

Merk Renault
Type Grand Espace 2.0 Turbo 16V Dynamique 
Bouwjaar juli 2005
Kilometerstand 142.935
Vraagprijs €9.949 
Waar te koop? Autocentrum Vughterpoort, ‘s-Hertogenbosch

Technische gegevens

Motor 4-cil. in lijn, 1.998 cc, turbo
Max. vermogen 125 kW/170 pk bij 5.000 tpm
Max. koppel 270 Nm bij 3.250 tpm
Bagageruimte 291 l/456 l/2.860 l  
Max. aanhanger geremd 2.000 kilo
Gem. verbruik 1 op 10,3
0-100 km/h 9,7 s
Topsnelheid 206 km/h

Ford S-Max 2.0 EcoBoost 203 pk S-Edition aut. – 2010 – 178.271 kilometer – €9.499

Wie ondanks het MPV-concept toch sportiviteit wenst, moet eens gaan kijken bij Ford. Voor traditionele ruimtezoekers is daar weliswaar de Galaxy, maar ook de iets compactere, sportievere S-Max. Wij vonden deze Ford S-Max: een heel stuk jonger dan de Espace, wel met meer kilometers en ook hier een historie die aantoont dat hij lang door de Ford-dealer is onderhouden. De vraagprijs is een meeneemprijs, garantie valt te bespreken. In het vooronder een geblazen tweeliter, die in de 24-LRF-1 (van de eerste eigenaar!) is gekoppeld aan een zestraps automaat met dubbele koppeling (Powershift). Wie dat niet wenst, zoekt de handgeschakelde versie, terwijl snelle lieden voor de 240 pk versie gaan. Het geportretteerde model is de vijfzitter, maar zeven zitplaatsen is ook in de S-Max mogelijk (de Galaxy uit die tijd was altijd een zevenzitter).        

De S-Max staat op het Mondeo-onderstel en dat merk je. Hij stuurt en rijdt net zo scherp. Gaat het echt hard – de gretige, 203 pk sterke machine nodigt daartoe ten volle uit – dan treedt onderstuur op en wil hij in bochten best gaan overhellen. Maar wat een heerlijke, uitnodigende aandrijflijn! Het dashboard is overigens ook verregaand Mondeo. Ergonomie en gebruikte materialen kunnen beter, maar aan de uitrusting zie je wel dat deze occasion een stuk jonger is dan de Espace. Zo treffen we een navigatiesysteem aan, net als volledig leren bekleding, inclusief stoelverwarming voor en achter, en een trekhaak. Aan die haak mag 1.500 kilo geremd, terwijl de Espace twee ton mag meezeulen. Ook qua ruimteaanbod moet de Duitser de Fransman voor laten gaan. Is alles verwijderd, dan stopt het laadvolume in de S-Max bij 2.100 liter, terwijl de Espace 2.860 liter kan bevatten. Zo trekken de Espace en de S-Max elk een ander publiek met een eigen wensenlijstje c.q. eisenpakket. Wil je een Ford à la Espace, probeer dan de Galaxy uit.   

Signalement

Merk Ford
Type S-Max 2.0 EcoBoost 203 pk S-Edition aut. 
Bouwjaar juni 2010 
Kilometerstand 178.271
Vraagprijs €9.499
Waar te koop? Auto Veldzicht, Ermelo

Technische gegevens

Motor 4-cil. in lijn, 1.999 cc, turbo
Max. vermogen 149 kW/203 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel 300 Nm bij 1.750 tpm
Bagageruimte 480 l/2.100 l 
Max. aanhanger geremd 1.500 kilo
Gem. verbruik 1 op 12,3
0-100 km/h 8,5 s
Topsnelheid 221 km/h

Mitsubishi Grandis 2.4 Insport lpg – 2009 – 179.256 kilometer – €8.950

Voor ons budget komen we occasions tegen als de Volkswagen Sharan/Seat Alhambra (ooit zustermodellen van de Galaxy) en de tweeling Citroën C8/Peugeot 807. Een Voyager is goedkoper te vinden. Toch kiezen we voor een Japanner, want auto’s als de Nissan Prairie en de Mitsubishi Space Wagon waren er eerder dan de Espace. Een verre nazaat van die laatste is deze Mitsubishi Grandis. Net een tikkeltje kleiner, maar de 99-HKR-7 (ook al van de eerste eigenaar!) is toch een zevenzitter. Zijn net wat bescheidener maatvoering komt niet enkel tot uitdrukking in de beschikbare laadruimte (hier maximaal 1.545 liter), maar ook in de lagere vraagprijs. Bovendien rijdt deze occasion op lpg, dus wil je een relatief forse ruimtewagen tegen behapbare exploitatiekosten, dan zou deze occasion een optie kunnen zijn. Of een goedkopere Grandis, maar dan met meer kilometers.

De advertentiefoto’s laten vijf zitplaatsen zien. Wellicht zijn de achterste twee in de bodem verzonken (Mitsubishi noemt het Grandis-stoelsysteem ‘Hide & Seat’), want dat is mogelijk. Geinig is dat die stoelen draaibaar zijn, zodat je eventueel overdekt kunt vissen! De tweede zitrij is helaas niet verschuifbaar, waardoor de Espace qua ruimte en variabiliteit aan kop gaat. 

Als het op rijden aankomt, lijkt de Grandis meer op de comfortabele Espace dan op de sportieve S-Max. In bochten blijft hij dankzij zijn onafhankelijke wielophanging rondom strak op koers, waarbij overhellen tot een minimum beperkt blijft. Mooi! Rechtuit is het echter een wat ander verhaal. De besturing is indirect en geeft weinig informatie door, waardoor de rechtuitstabiliteit tekortschiet. In het vooronder een vrij forse atmosferische motor, die weliswaar krachtig genoeg is (ook de vijfbak schakelt trefzeker), maar niet echt stil. Dat doet wat afbreuk aan de auto, die er best chic uitziet. Daarover gesproken; met zaken als automatisch inklapbare buitenspiegels en privacy glass achter is hij netjes uitgerust, maar lekkernijen als een panoramadak of leren bekleding biedt deze occasion niet. 

Signalement

Merk Mitsubishi
Type Grandis 2.4 Insport lpg 
Bouwjaar januari 2009
Kilometerstand 179.256
Vraagprijs €8.950
Waar te koop? Van Duijn Nottelman Automobielen, Alkmaar

 

Technische gegevens

Motor 4-cil. in lijn, 2.378 cc
Max. vermogen 121 kW/165 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel 217 Nm bij 4.000 tpm
Bagageruimte 320 l/1.545 l  
Max. aanhanger geremd 1.600 kilo
Gem. verbruik 1 op 10,6 (op benzine)
0-100 km/h 10,0 s
Topsnelheid 200 km/h

Alle gegevens volgens fabrieksopgave

Met welke full-size MPV zou jij een half voetbalelftal naar de uitwedstrijden willen rijden?

De full-size MPV is een carrosserievorm die ooit populair was, maar tegenwoordig zo goed als uitgestorven. Toch kunnen deze busjes reuze handig zijn, zoals we aan het begin van dit artikel vermeldden. Maar dan de vraag: met welke grote MPV zou jij het halve voetbalelftal van je kind (en toekomstige Oranje-klant!) naar uitwedstrijden willen rijden? Wij toonden drie voorbeelden, maar zoals aangegeven staan op de occasionmarkt ook vierwielers als de Voyager, C8, Galaxy, 807, Alhambra, Sharan en noem ze maar op te wachten op een volgende transportcarrière. 

Lezersreacties (128)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.