Deze BMW Z1 valt in diverse opzichten op - In het Wild
De eerste
BMW heeft een rijke historie op het gebied van roadsters. De ene zag er nog aparter uit dan de andere, maar de Z1 was zonder meer één van de speciaalste.
Velen zullen de BMW Z8 aanwijzen als de meest extravagante 'Z', maar de Z1 kon er ook wat van. Deze eerste in een inmiddels befaamde bloedlijn verscheen in 1989 en greep in tegenstelling tot de Z8 niet per se heel duidelijk terug op een open BMW uit het verleden. Integendeel; de Z1 was vooral een eigentijdse eigenzinnige creatieve uitspatting. Het opvallendste ontwerpdetail was eigenlijk niet eens meteen te zien: de portieren van de Z1 zakten weg in de bodem als je in of uit wilde stappen. Een ander opmerkelijk detail was dat de koets grotendeels uit plastic was opgetrokken. De neus van de Z1 deed overigens haast wat Italiaans aan, maar we hebben hier van doen met een door een Nederlander (Harm Lagaay) getekende auto.
BMW Z1.
We zijn wel wat opmerkelijke BMW's gewend, maar de Z1 was net even té opmerkelijk. Althans, wel naar de smaak van het grote publiek. Een verkoophit werd het niet, al speelde de prijs daarin ongetwijfeld een belangrijke rol. Er werden er slechts 8.000 gebouwd. Nieuw was de Z1 dus al een zeldzame verschijning en nu al helemaal. Des te leuker dat AutoWeek-forumlid Klassiekerrijder dit exemplaar onlangs tegenkwam langs de weg.
Het is ook nog eens een BMW Z1 in de extra zeldzame kleur 'Fun Yellow'. De meeste Z1's waren rood, zwart of groen. De eigenaar, die de in 2016 geïmporteerde Z1 in datzelfde jaar in handen kreeg, heeft daarmee absoluut iets extra speciaals in zijn bezit. De Z1 lijkt er bovendien nog best netjes bij te staan. Wel moeten we even klagen over de gele koplampen, maar ach, als dat alles is ... Op naar een hoop mooie zomerse ritjes, waarbij de 170 pk sterke 2,5-liter zes-in-lijn zijn kenmerkende roffel mooi mag laten horen.
Signalement
Merk | Bmw |
---|---|
Model | Z1 |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 66.229 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 6-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.494 cc |
Maximaal vermogen | 125 kW / 170 pk bij 5.800 tpm |
Maximaal koppel | 222 Nm bij 4.300 tpm |
Inhoud brandstoftank | 58 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.921 mm / 1.690 mm / 1.277 mm |
Wielbasis | 2.447 mm |
Massa leeg | 1.250 kg |
Laadvermogen | 210 kg |
Banden | 225/45VR16Prijzen |
Topsnelheid | 225 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,9 s |