Deze BMW M5 met aanhanger is lichter én ruimer dan een nieuwe M5 Touring
Maar niet sneller
Kijk nou eens: een BMW M5 met aanhanger! Zo’n combinatie zie je zelden en levert na de komst van de nieuwe BMW M5 Touring ook nog een erg interessante vergelijking op.
Over het gewicht van de nieuwe BMW M5 Touring is al veel gezegd en geschreven. Als praktische vijfdeurs is de derde M5 Touring ooit (van de hier getoonde F10 was er nooit een Touring) nog wat zwaarder dan zijn al erg forse en zwaarlijvige sedan-broertje. Tel die lel van een carrosserie, het weelderige interieur, de V8, de vierwielaandrijving en het elektrische deel van de aandrijflijn bij elkaar op, en je hebt 2.450 kg aan über-BMW.

BMW M5 Touring
Dat is heftig. Hoe heftig? Wel, dat laat de M5 boven dit verhaal mooi zien. Die M5 komt uit 2012 en weegt inclusief turbo-V8 1.840 kg. Tussen de vier uitlaten is nog ruimte gevonden voor een trekhaak, waar zowaar nog 2.000 kg aan mag worden gehangen. In dit geval is er gekozen voor een gesloten tandemasser van het type Hapert K, wat uiteraard flink meer laadvolume oplevert dan een M5 Touring zonder kar ooit voor elkaar kan krijgen. Dit ‘aanhangertje’ mag in totaal 2.000 kg wegen, maar legt leeg maar 505 kg in de schaal. Het leeggewicht van auto en aanhanger samen komt daarmee op (1.845+505) 2.350 kg, precies 100 kg mínder dan de huidige BMW M5 Touring dus!
Sneller zal de M5-met-aanhanger-optie overigens niet zijn, en vermoedelijk gooi je zo’n Touring ook net wat lekkerder door een bocht dan zo’n dertien jaar oude M5 met een kar aan de haak. Het idee is echter leuk. Toch?