Deze betrouwbare SUV's koop je voor €15.000

Toyota, Kia en Nissan

Toyota RAV4 occasion

Vorig jaar waren BMW’s 3-serie, de Volkswagen Golf, de Yaris van Toyota, Volvo’s XC60 en de eveneens van Toyota afkomstige RAV4 de meestgezochte occasions op de bekende occasionwebsites. De eerste drie hadden we vorig jaar al eens in deze online zoekrubriek staan, vorige week gevolgd door de XC60 (samen met de Audi Q5 en de Range Rover Evoque). Daarom richten wij deze week onze pijlen op de nummer vijf: die stoere en betrouwbare trekauto van Toyota. We gaan SUV's zoeken en geven onszelf een budget van €15.000. 

Een week geleden lag ons budget op 20 mille, want premium. Deze week doen we weer lekker gewoon, dus kan ons budget flink omlaag. Hoeveel RAV4 koop je voor 15 mille? En wat zijn enkele alternatieven in het grote aanbod van voornamelijk Duitse, Franse, Japanse en Zuid-Koreaanse modellen? 

Toyota RAV4 2.0 VVT-i 4WD Dynamic - 2011 - 127.207 kilometer - €14.949 

Regelmatig wordt er geklaagd dat occasions tegenwoordig zo duur zijn, of liever gezegd: zulke hoge vraagprijzen hebben, want vragen staat uiteraard vrij. Ook de populaire RAV4 lijdt hieraan, en niet zo’n beetje! Om wat betreft leeftijd en kilometerstand toch nog een beetje met de andere twee in de pas te lopen, kwamen we in ons occasionbestand uit op deze Toyota RAV4, kakelvers uit Duitsland. Hij is de oudste van het trio, maar gezegend met een relatief lage kilometerstand. De - volgens de aanbieder - enige eigenaar is er (dus) behoedzaam mee omgesprongen. Niet ten onrechte, want hij/zij heeft een aantrekkelijke versie gekozen. Als eerste is daar de variabele vierwielaandrijving die je onder terreinomstandigheden kan blokkeren om de verdeling over beide assen gelijk te houden. Zo voorkom je dat bij doorslippende wielen het niet-slippende rubber zijn kracht verliest. Tevens heeft de bruinmetallic X-456-BT hill assist. Met 2 ton geremd trekvermogen maakt hem dat een prettige vervoerder van caravan, boot of paardentrailer. Wel is de tweeliter van het atmosferische soort en daarmee minder fel, snel en zuinig dan de geblazen 1.6 uit de X-Trail. Als tweede is er de Dynamic-uitvoering die goed bij het karakter van deze occasion past. Voor een SUV stuurt hij opvallend direct en precies, en in lijn met de solide wegligging. De vering is zelfs aan de harde kant, maar daardoor is overhellen in sneller genomen bochten de RAV4 vreemd. Het is bijna een hatchback, maar dan met hoge zit.

Die zit mocht trouwens beter: vrij korte zittingen en weinig zijdelingse steun. Op nog enkele andere aspecten is kritiek te leveren, zoals de achterdeur in plaats van een klep. Bouwkwaliteit, gebruikte materialen en uitrusting zijn wat je van een auto van deze leeftijd mag verwachten: niet hoog-modern, wel Toyota-degelijk. Ondanks zijn buitenlandse verleden gaat hij daarom weg met standaard 6 maanden garantie. 12 maanden Bovag-garantie kost €450 extra.  

Signalement

Merk Toyota
Type RAV4 2.0 VVT-i 4WD Dynamic  
Bouwjaar januari 2011
Kilometerstand 127.207
Vraagprijs €14.949
Waar te koop? Autototaalservice Oudshoorn & Ruygt

Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.987 cc
Max. vermogen 116 kW/158 pk bij 6.200 tpm
Max. koppel 198 Nm bij 4.000 tpm
Bagageruimte 586 l/1.469 l 
Max. aanhanger geremd 2.000 kilo
Gem. verbruik 1:13,2
0-100 km/h 10,5 s
Topsnelheid 185 km/h

Alle gegevens volgens fabrieksopgave

Nissan X-Trail DIG-T 163 Tekna - 2016 - 168.411 kilometer - €14.900 

De RAV4 kent vele klassegenoten uit Japan: Honda’s CR-V en de CX-5 van Mazda (allebei al eens in deze rubriek geportretteerd) voor de sportievelingen onder ons, terwijl avonturiers voor een Subaru of Suzuki Vitara gaan. Wij zien in de Nissan X-Trail echter de grootste concurrent. Op het gebied van betrouwbaarheid en bouwkwaliteit heeft de RAV4 net een streepje voor, en dat merk je aan de occasionprijzen: voor hetzelfde geld rijd je in een veel jongere X-Trail. Deze Nissan X-Trail bijvoorbeeld: weliswaar 41.000 kilometer méér op de teller, maar ook ruim 5,5 jaar jonger. Hier geen atmosferische 2.0, maar een geblazen 1.6. Dat maakt de KL-096-K (oktober 2016, twee eigenaren) vlotter, zuiniger en zie dat koppel eens. Wel heeft deze occasion enkel voorwielaandrijving en een geremd trekgewicht van 1.800 kilo.

Ondanks zijn fellere krachtbron is de X-Trail vooral een comfortabele kilometervreter: vóór en achterin is voldoende ruimte voorhanden. De bagageruimte is weliswaar de kleinste van deze drie, maar met 550 liter nog altijd riant genoeg en te vergroten tot bijna 2 kuub. Laat die caravanvakantie maar komen! Op weg daarheen valt op dat het onderstel lange oneffenheden netjes gladstrijkt en hoewel de besturing wat licht en gevoelloos is, is deze in de rechtuitstand mooi neutraal. In scherpe bochten laat de Nissan echter net wat meer onderstuur zien dan gewenst en tevens voel je in het stuur vrij nadrukkelijk de aandrijfkrachten.

Bij hogere snelheden is de krachtbron aangenaam stil en de uitgebreide Tekna-uitrusting doet de rest. Met zaken als onder meer een hele trits veiligheidsvoorzieningen (waardoor de X-Trail net als de Sportage vijf sterren in de EuroNCAP-crashtest scoort, de oudere RAV4 vier) en bijvoorbeeld een achteruitrijcamera, DAB+-audio, panoramadak, leren bekleding en elektrische stoelverstelling in het lichte, overwegend Qashqai-interieur is deze occasion op alle fronten bijdetijdser dan het exemplaar hierboven.   

Signalement
Merk Nissan
Type X-Trail DIG-T 163 Tekna   
Bouwjaar oktober 2016
Kilometerstand 168.411
Vraagprijs €14.900
Waar te koop? Auto Walinga Heerenveen B.V., Heerenveen

Technische gegevens

Motor 4-cil. in lijn, 1.618 cc, turbo
Max. vermogen 120 kW/163 pk bij 5.600 tpm
Max. koppel 240 Nm bij 2.000 tpm
Bagageruimte 550 l/1.982 l 
Max. aanhanger geremd 1.800 kilo
Gem. verbruik 1:16,1
0-100 km/h 9,7 s
Topsnelheid 200 km/h

Alle gegevens volgens fabrieksopgave

Kia Sportage 2.0 CVVT Plus Pack - 2012 - 84.680 kilometer - €14.650

De tijd dat er wat lacherig over Kia werd gedaan, ligt inmiddels ver achter ons. Met name de Sportage bleek een vaste waarde in ons land. Als occasion lijkt zo’n hogere Zuid-Koreaan echter net wat minder op de radar te liggen dan de RAV4, wat zich ook hier vertaalt in een aantrekkelijke prijs/prestatieverhouding. Neem nu deze Kia Sportage: zijn leeftijd ligt weliswaar dichter bij de RAV4 dan bij de X-Trail, maar met nog geen 85.000 kilometer op de teller is hij amper ingereden. Bovendien is ook de Zuid-Koreaan moderner dan de Toyota met eveneens vijf veiligheidssterren.

Op uitrustingsgebied moet de bruinmetallic 79-TTN-8 (één eigenaar sinds april 2012) de X-Trail voor laten gaan. Halfleren bekleding is wel present, maar deze voelt - zeker in bochten - te glad aan. Er is weinig ondersteuning, ondanks de aanwezige lendensteun op de bestuurdersstoel. De Sportage rijdt gelukkig het liefst rechtuit. Het stuur is behoorlijk bekrachtigd en dat zorgt in combinatie met het vrij softe onderstel (hij wil best overhellen en in de veren duiken bij vlot accelereren en remmen) ervoor dat je vanzelf vrij kalmpjes aandoet. Dat doe je tevens om het brandstofverbruik in toom te houden. Met 163 pk is de atmosferische 2.0-liter GDI net zo krachtig als de X-Trail, maar de consumptie ligt op RAV4-niveau. Zowel vanbuiten als vanbinnen (een nogal zwart interieur) mist deze occasion wat persoonlijkheid, wat hem samen met het comfortabele, maar ietwat afstandelijke karakter eerder Amerikaanse dan Europese trekjes geeft. We missen een stukje raffinement, het veel-voor-weinig-gevoel overheerst nog immer. Dat heeft ook voordelen: 1.900 kilo geremd trekgewicht en genoeg ruimte voor de inzittenden, bijvoorbeeld. Maar ook een vraagprijs inclusief een jaar Bovag-garantie. Zo harkt deze occasion voldoende pluspunten bijeen als alternatief voor de bijkans oppermachtige RAV4. En anders zijn er nog de vele andere concurrenten, van Volkswagen Tiguan tot Peugeot 3008 en van Ford Kuga tot BMW ix35 ...          

  

      

Signalement

Merk Kia  
Type Sportage 2.0 CVVT Plus Pack
Bouwjaar april 2012
Kilometerstand 84.680
Vraagprijs €14.650
Waar te koop? Oostendorp, Den Bosch

Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.998 cc
Max. vermogen 120 kW/163 pk bij 6.200 tpm
Max. koppel 194 Nm bij 4.600 tpm
Bagageruimte 564 l/1.353 l 
Max. aanhanger geremd 1.900 kilo
Gem. verbruik 1:13,3
0-100 km/h 10,4 s
Topsnelheid 184 km/h

Alle gegevens volgens fabrieksopgave

 

Welke SUV uit het C-segment spreekt jou het meest aan?

Samengevat: bij het zoeken naar een degelijke trekauto staat Toyota’s RAV4 terecht op menig shortlist. Dat maakt ‘m gewild en dus tot een prijzige occasion. Naast de RAV4 hebben we twee alternatieven geportretteerd, maar dit segment is reusachtig. Modellen als CR-V, CX-5, Vitara, Tiguan, Kuga en 3008 noemden we al, maar het occasionaanbod houdt daar niet mee op, denk aan Grandland, X1, Outlander ... Wat zou jouw keuze zijn?   

Lezersreacties (132)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.