De Seat Leon is de goedkoopste C-segmenter van de Volkswagen Groep – Back to Basics

Seat als het nieuwe budgetmerk

Seat Leon Back to Basics

Skoda is van oudsher het budgetmerk van de Volkswagen Group, maar inmiddels lijkt die rol eerder te zijn weggelegd voor Seat. Neem de Leon, die met een vanafprijs van minder dan 30 mille veel voordeliger is dan zijn technisch identieke stalgenoten.

Seat Leon 1.5 TSI 115 pk Style, €29.790

De Seat Leon is vernieuwd, al zie je daar niets van. Het nieuws zit grotendeels onderhuids en omvat niet alleen nieuwe plug-in hybride aandrijflijnen, maar ook een nieuwe basismotor. Dat is niet langer een 1.0, maar een viercilinder 1.5 met een nog altijd bescheiden 115 pk. Wie niet teveel haast heeft, kan daar ongetwijfeld prima mee uit te voeten. Een DSG-automaat is een optie voor deze motor, maar niet bij basisuitvoering Style. Dat is wel de enige versie die minder dan 30 mille kost, namelijk €29.750. Dat is in vergelijking met gelijkwaardige producten van de Volkswagen Group echt niet veel. Een technisch identieke Volkswagen Golf kost minimaal €34.990, een sportievere Cupra Leon is er alleen als plug-in en kost minimaal €42.790. Een Audi A3 is met €38.552 zoals verwacht veel duurder. En een Skoda Octavia? De ‘budget-optie’ biedt weliswaar meer ruimte, maar kost met €33.490 ook meer dan de Leon. Die er overigens ook als ruimere stationwagon is, en dan in de hier omschreven vorm €30.950 kost.

Aan de buitenzijde is een basisversie van de Leon hatchback nog altijd goed te herkennen, vooral aan de achterkant. Daar heeft deze versie net als de iets duurdere Style Business Intense (€32.250) namelijk geen doorlopende led-lichtbalk. Die balk zit er wel, maar licht in het donker mooi niet op. Opvallend: bij stationwagonversie Sportstourer is de ledbalk wél gratis.

De koplampen zijn ook wat eenvoudiger uitgevoerd dan bij duurdere versies en de Style-versies staan op bescheiden 16-inch lichtmetaal. De Style is de enige versie zonder mistlampen voor en de enige versie zonder coming home/leaving home-functie, waarbij de lampen wat langer blijven branden zodat je de weg naar de voordeur kunt vinden. Ach. Kleurtje dan? Nauwelijks: zonder meerprijs levert Seat de auto af in ‘Fiord Blue’, maar die unilak is meer grijs dan blauw. Voor andere tinten betaal je €845. De Style is de enige versie zonder privacy glass, dus wie daar met ondergetekende geen fan van is heeft een duidelijk voordeel te pakken.

Ook vanbinnen zijn de Style en de Style Business Intense grotendeels hetzelfde. Ze hebben dezelfde stoelen met dezelfde grijze en zwarte bekledingsstof. Een belangrijk visueel verschil is wel het infotainmentscherm. De Style heeft namelijk als enige een 10,4- in plaats van 12,9-inch infotainmentscherm, een flinke slag kleiner dus. Navigatie zit er bovendien niet op, Android Auto en Apple Carplay wel. Een ‘Virtual Cockpit’-digitaal instrumentarium is aanwezig, maar verwacht niet teveel configuratiemogelijkheden van de basisversie die alleen in de Style-uitvoering zit. Opvallend: de twee Style-versies hebben maar drie handgrepen in het plafond, de rest krijgt er keurig vier. Een soortgelijk verschil treffen we op de achterbank aan, waar de Style en de Style Business Intense het zonder middenarmsteun moeten stellen.

Dit zit er niet op

Erger is dat alleen de Style ook voorin geen middenarmsteun heeft. Dat ding is in de configurator wel zichtbaar, maar zit er dus niet op. Ten opzichte van de Style Business Intense mist de reguliere Style niet alleen die steun, het grotere scherm en de uitgebreidere Virtual Cockpit, maar ook een aantal andere belangrijke en minder belangrijke zaken. De basisversie van de Seat Leon heeft bijvoorbeeld géén regensensor, geen parkeersensoren voor, geen adaptieve cruisecontrol, geen achteruitrijcamera, geen grootlichtassistent en geen verkeersbordherkenning, wat interessant is aangezien hij verplicht wel gaat piepen als je te hard rijdt. De auto weet dus wel hoe hard je mag, maar laat dat alleen weten als het al te hard gaat.

Dit zit er wel op

De eenvoudigste Leon heeft buiten de genoemde zaken gelukkig wél reguliere cruisecontrol, automatische climatecontrol met twee zones, elektrische ramen rondom en een met leer bekleed stuurwiel.

De zaken die we écht missen zijn op te lossen door voor €895 het ‘Comfort Pack’ aan te vinken. Dat biedt een derde klimaatzone, extra usb-aansluitingen achter, een middenarmsteun voor, een regensensor, een automatisch dimmende binnenspiegel en mistlampen voor. Met dit pakket kost je Leon €30.645 en dat is nog altijd riant minder dan de Style Business Intense. Leuk is dat Seat een panoramisch schuif-kanteldak aanbiedt op alle versies. Meestal is het genoegen van een zonnetje op je bol voorbehouden aan dure topversies, maar bij de Leon ben je voor €1.495 helemaal het heertje (m/v) op dit vlak.

Hoe zou ik ‘m samenstellen?

Ondergetekende zit dit verhaal moederziel alleen te tikken en er is geen Joas of Lars om hem te corrigeren. Ik maak graag van die gelegenheid gebruik om te laten zien hoe mijn Leon eruit zou zien met een strak budget, en dat is zoals onderstaand. Het is nog altijd een Style met de basiswielen, maar voor €845 heb ik wel de lakkleur ‘Saphire Blue’ aangevinkt. Een kostenloze optie is het weglaten van de typeaanduiding achter. Strak, dus dat doen we ook. Ten slotte vinken we het Comfort Pack aan voor die armsteun en de andere lekkernijen, en trakteer ik mezelf op het panoramadak van bijna 1.500 euro. Het resultaat kost €33.152. Wat zou jij anders doen? Laat het weten!

De keuze van de schrijver, met kleur, Comfort Pack en panoramadak. Prijs: €33.152.

Signalement

Merk Seat
Model Leon 1.5 TSI 116pk Style
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 30.010

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.498 cc
Maximaal vermogen 85 kW / 116 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 220 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 4.368 mm / 1.799 mm / 1.456 mm
Wielbasis 2.686 mm
Massa leeg 1.244 kg
Laadvermogen 606 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 670 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 197 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,4 s
CO2-uitstoot (WLTP) 126 g/km

PRIVATE LEASE Seat Leon

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (84)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.