De Ford Kuga PHEV is zelfs zonder korting een goede aanbieding – Back to Basics

Groen moet je doen

Ford Kuga back to basics
Ford Kuga back to basicsFord Kuga back to basicsFord Kuga back to basicsFord Kuga back to basicsFord Kuga back to basicsFord Kuga back to basics

De Ford Kuga PHEV valt helemaal niet op, maar mag zich mooi wel de populairste PHEV én een van de populairste auto’s van zijn segment noemen. Hoe dat komt, blijkt al na een blik op de prijslijst.

 

Ford Kuga 2.5 Plug-in Hybride Titanium - €43.490 (tijdelijk €39.490)

Jawel: de Ford Kuga is de populairste plug-in hybride van Nederland. Ook in Europa is de stekkerhybride-SUV van Ford erg in trek. In Nederland is de overmacht van de PHEV zelfs zo groot, dat de importeur besloten heeft om alle andere versies simpelweg niet te voeren. Iedere nieuwe Kuga is hier daarom een PHEV met een 2,5-liter benzinemotor, een cvt-automaat, 243 pk en een elektrisch bereik van maximaal 69 kilometer. De enige uitzonderingen daarop zijn overigens de Kuga’s die Ford aan de politie levert, want dat zijn zeer opvallend hybrides zónder stekker.

De burger-Kuga pik je er zo uit, want in plaats van het voor de hand liggende wit of zwart zijn ze in de basis juist in groen uitgevoerd. Het ‘Bursting Green’ is een prachtige metallic-kleur en de enige tint die gratis is. Basisversie Titanium is de enige die met de getoonde voorbumper wordt geleverd. De andere uitvoeringen zijn namelijk ofwel voorzien van sportieve ST-line aankleding, ofwel van extra stoere Active X-opsmuk. De relatief bescheiden 17-inch wielen zijn daarmee ook uniek, net als het chroom rond de zijruiten dat andere versies ontberen. Ledkoplampen zijn standaard, maar niet in de uitgebreide vorm met doorlopende ledstrip die je op duurdere uitvoeringen aantreft.

€4.000 korting

Zo’n basis-Kuga kost in principe €43.490, maar tijdelijk biedt Ford hem voor €4.000 minder aan. Daarmee zakt de vanafprijs naar onder de 40 mille en dat is echt heel scherp in vergelijking met de concurrentie. Een Tiguan PHEV kost je bijvoorbeeld minimaal 50 mille, een Peugeot 3008 als plug-in nog altijd zo’n € 46.000.

Ook zonder korting is de Kuga dus simpelweg een scherpe aanbieding, al valt of staat dat natuurlijk ook met de uitrusting. Dat lijkt echter ook wel goed te zitten. De Kuga krijgt standaard onder meer een groot 13,2-inch scherm mét navigatie, een digitaal instrumentarium, een draadloze telefoonlader en climatecontrol met 2 zones mee. Een verschuifbare achterban is ook standaard, net als (eenvoudige) sfeerverlichting, een automatisch dimmende binnenspiegel, cruise control, keyless entry en elektrisch inklapbare buitenspiegels. Echt heel compleet dus, waarbij we alleen adaptieve cruisecontrol en stoelverwarming aanmerken als zaken die veel mensen nog zullen missen.

Wie meer luxe wil, heeft er trouwens niets aan om naar de €1.400 duurdere ST-Line over te stappen. Die biedt niets meer dan wat uiterlijke opsmuk, voor extra luxe moet je de stap naar de ST-Line X maken. Die kost ten opzichte van de basisversie maar liefst €5.645 meer, maar gelukkig is er een andere weg. Ford biedt een aantal optiepakketten aan voor de Kuga, die je heel verfrissend gewoon bij de instapper kunt aanvinken. Een pakket met adaptieve cruisecontrol koop je voor €1.100, stoelverwarming rondom en stuurverwarming kost €500. Goed behapbaar dus, en daarmee is het vrij eenvoudig om een Kuga naar wens te configureren voor een bedrag dat onder de streep nog uiterst concurrerend is.

De keuze van de auteur

Extra betalen voor opsmuk botst sowieso met het karakter van deze rubriek, maar eigenlijk vind ik de aankleding van de ST-Line niet eens mooi. De grille krijgt er een rare vorm van, die zwarte accenten hoeven van mij niet en als klap op de vuurpijl levert de ST-Line-koper de mistlampen in die op de Titanium standaard zijn. We gaan dus voor de basisversie, in de basiskleur, want die staat hem prima. Wel ga ik even met de optielijst aan de slag. Het ‘Driver Assistance Pack’ van €1.100 is aantrekkelijk vanwege de adaptieve cruise control, maar minder aantrekkelijk vanwege een reeks andere mogelijk irritante ‘hulpjes’. Het is bovendien vrij kostbaar, dus ik laat het achterwege. Het ‘Winter Pack’ biedt stoelverwarming voorin én achterin, stuurwielverwarming én een verwarmbare voorruit en is daarmee voor €500 een koopje. Altijd doen.

Ford Kuga back to basics

Basis, maar dan met dakje, stoelverwarming en trekhaak. Zo moet-ie worden!

Een meer persoonlijke keuze is die voor het panoramadak. Dat is met €1.300 duurder dan het Driver Assistance Pack en dat is objectief niet te verdedigen, maar het dak kan open en dan ga ik bijna onherroepelijk voor de bijl. Gooien we er tot slot nog even een elektrisch uitklapbare trekhaak tegenaan, want de Kuga is met 2.100 trekgewicht erg geschikt voor het betere sleurwerk. In totaal kost ‘mijn’ Kuga daarmee €46.490 en dat is flink meer dan het basismodel, maar nog altijd minder dan menig concurrent zonder opties. Momenteel compenseert Ford die €3.000 aan opties trouwens ruimschoots door de tijdelijke korting van €4.000, en dat is dan weer handig om te weten voor wie de gewenste opties thuis moet verdedigen.

Test

Of de Ford Kuga aantrekkelijk blijft als je met de auto gaat rijden, blijkt morgen. Dan verschijnt er een vergelijkende test op deze site, waarin de Kuga het opneemt tegen een Franse concurrent.

Signalement

Merk Ford
Model Kuga 2.5 PHEV Titanium
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 42.340

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, plug-in hybride
Cilinderinhoud 2.488 cc
Maximaal vermogen 178 kW / 243 pk
Maximaal koppel 200 Nm
Accu capaciteit (bruto) 14 kWh
Inhoud brandstoftank 43 l
Lengte / breedte / hoogte 4.604 mm / 1.882 mm / 1.679 mm
Wielbasis 2.711 mm
Massa leeg 1.759 kg
Laadvermogen 641 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.100 kg / 750 kg
Banden225/65R17Prijzen
Topsnelheid 200 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,3 s
CO2-uitstoot (WLTP) 28 g/km

PRIVATE LEASE Ford Kuga

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (89)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.