De EV's van 10 jaar terug kwamen gemiddeld 200 kilometer ver
Schaars, onpraktisch en duur
Duur en onpraktisch, dat is een goede omschrijving van de EV's van tien jaar terug. 20 kWh en 200 kilometer bereik was de norm, en dan waren ze nog schaars ook: er waren er maar vijftien!
In tien jaar tijd is er veel, heel veel veranderd in autoland. EV’s zijn al langer onder ons, maar stonden in 2014 nog echt in de kinderschoenen. De eerste sporen van een omslag waren al wel zichtbaar, vooral in de vorm van de Tesla Model S. Onderstaande lijst laat mooi zien dat de Model S in vergelijking met het overige elektrische aanbod in een totaal ander universum leek te opereren.
Ja, ook met zijn prijs, maar dat komt vooral doordat de concurrentie de elektrificatie steevast in de lagere segmenten zocht. We noteren veel compacte hatchbacks, wat op bestelauto’s gebaseerde personenbusjes en een handjevol hippe stadsautootjes. Opvallend is dat buiten Tesla de accucapaciteit ongeacht het soort auto rond de 20 kWh blijft steken, met de Kia Soul als voorzichtige uitschieter.
Bij de kWh-waardes zijn we overigens waar mogelijk uitgegaan van de nettowaarde, maar die is niet van iedere auto terug te vinden. Dit lijstje moet dan ook gezien worden als een leuke indicatie van de staat van het elektrische autolandschap in 2014 en niet zozeer als een complete lijst met specificaties. Dat geldt nog sterker voor de kolom ‘actieradius’, want die werd in 2014 nog aan de hand van de veel te soepele NEDC-cyclus vastgesteld. Trek er dus gerust nog wat vanaf, en dan hebben we het nog niet gehad over de ongetwijfeld fors gedegradeerde batterijen van de exemplaren die het tot 2024 hebben overleefd.
Model | Accucapaciteit | Actieradius NEDC | Vanafprijs 2014 |
BMW i3 60 Ah | 18,8 kWh | 190 km | € 35.835 |
Citroën C-Zero | 14,5 kWh | 150 km | € 28.990 |
Ford Focus Electric | 19,6 kWh | 162 km | € 39.990 |
Kia Soul EV | 27,0 kWh | 212 km | € 33.495 |
Mitsubishi i-Miev | 14,5 kwh | 150 km | € 19.990 |
Nissan E-Evalia | 22 kWh | 170 km | € 37.480 |
Nissan Leaf | 22 kWh | 199 km | € 30.740 |
Peugeot Ion | 14,5 kWh | 150 km | € 29.990 |
Renault Fluence Z.E. | 20 kWh | 185 km | € 25.990 |
Renault Kangoo Maxi Z.E. | 20 kWh | 170 km | € 27.825 |
Renault Zoe | 22 kWh | 210 km | € 20.990 |
Smart ForTwo Electric | 17,6 kWh | 145 km | € 24.200 |
Tesla Model S | 58-78 kWh | 345-460 km | € 66.200 |
Volkswagen e-Golf | 20,5 kWh | 190 km | € 36.650 |
Volkswagen e-Up | 16,8 kWh | 160 km | € 25.925 |
Relatief duur
Let trouwens ook even op hoe kort deze lijst is. In totaal staan er 15 verschillende automodellen op, waarbij alleen Tesla zijn EV in verschillende varianten aanbood. Nu dat merk toch weer is genoemd: verhoudingsgewijs zijn de EV’s van andere merken minstens zo duur als zo’n Model S. Een gemiddelde nieuwprijs van rond de 30 mille lijkt bezien vanuit 2024 zeer schappelijk, maar vergeet niet dat je in 2014 voor 8 mille in een benzinegestookte Up stapte, Een reguliere Polo voor €14.000 van jou was en de Nissan-dealer je na achterlating van €25.000 in een Qashqai van de destijds gloednieuwe, tweede generatie hees. De EV’s op deze lijst zijn stuk voor stuk veel duurder dan hun benzinegestookte equivalenten, waarbij je bij Renault bovendien nog eens een maandelijks bedrag moest achterlaten voor de huur van de accu’s.
Als occasion
Wie nu een elektrische auto uit 2014 gaat inruilen, krijgt bij de dealer of garage ongetwijfeld hoongelach en een beschamend lage prijs voorgeschoteld. De markt voor deze auto’s is domweg klein, zeker omdat er niet zelden (i3, Leaf, e-Golf) in een later stadium sterk verbeterde exemplaren arriveerden. In dat kader vinden we de 10 mille die er momenteel voor een vroege i3, e-Golf of e-Up wordt gevraagd eigenlijk nog best stevig. Anderzijds: als goedkope oplossing voor woon-werkverkeer kan zo’n relatief oude EV best fijn zijn, zeker als je werkgever het gebruik van een elektrische auto op wat voor manier dan ook stimuleert. De Tesla Model S is wederom de uitzondering: ook voor een tien jaar oud exemplaar leg je nog minimaal 20 mille neer. De Renaults lijken goedkoop, maar opnieuw is dat vaak omdat je de accu er los bij moet huren. In de betaalbare categorie breken wij graag een lans voor de Kia Soul EV. De tweede generatie van de Soul werd in Nederland alleen in elektrische vorm geleverd, is daardoor lekker zeldzaam, oogt nog altijd fris en heeft nog een relatief bruikbaar bereik. Het kost wat moeite om er een te vinden, maar dan heb je ook wat.