Dacia Longster: Budget-benz voor wie een C-klasse te duur vindt

Dacia Longster wordt oude C-klasse met Dacia-sausje

Spyshots Dacia Longster

De Dacia Duster krijgt nog dit jaar gezelschap van de grotere Bigster, maar de Roemeense ambities gaan verder. Veel verder. Het merk komt namelijk met een sedan die het predicaat 'premium' dubbel en dwars verdient. Dacia ziet sterretjes!

Dit jaar nog lanceert Dacia de langverwachte Bigster, een SUV die het een stap boven de Duster positioneert. Dacia droomt al langer van een model boven de Duster en die honger lijkt ook de Bigster niet te kunnen stillen. Ook boven de Dacia Bigster komt een model. En wat voor een. Via een interessante omweg komt Dacia met een regelrechte concurrent van de Mercedes-Benz C-klasse. Sterker nog: Dacia komt met een C-klasse!

Dacia en Mercedes-Benz zijn geen vreemden van elkaar. Dacia maakt immers deel uit van de Renault Group en automerk Renault onderhoudt diepe banden met Mercedes-Benz. De hoge heren van Dacia hebben schijnbaar meer dan eens om de tafel gezeten toen de Renault-managers daar met Mercedes-Benz aanschoven om een deal te beklinken over de komst van de Citan op Kangoo-basis. Dacia mag de vorige generatie van de Mercedes-Benz C-klasse gaan produceren. Dat kan nog eens interessant worden.

De nieuwe Mercedes-Benz C-klasse is er vanaf bijna €57.000. De vorige C-klasse, die Dacia aan zijn line-up toevoegt, gaat daar prijstechnisch vast tienduizenden euro's onder zitten. Zéker omdat Dacia van plan lijkt te zijn om zijn budgetsausje over het model uit te gieten. Jacques Riebètsj - hoog in de marketingboom - zegt tegen AutoWeek dat Dacia 'geen sterretjes ziet' en zijn merkwaarden heus niet verloochent. "Auto's zitten tegenwoordig vol met dingen waar de Dacia-klant helemaal niet op zit te wachten. Ons nieuwe topmodel wordt leverbaar met leren bekleding en uitgebreide climate control, maar de basisversies hebben handbediende airco, stoffen bekleding en raamslingers achterin. Het moet immers uit de lengte of de breedte komen." Riebètsj zinspeelt zelfs op versies zonder meegespoten bumpers. "Autofabrikanten vragen tegenwoordig extra geld om zaken niet mee te spuiten. Alles voor de cross-over-look. Denk maar eens aan die zwarte kunststof wielkastranden. Wij kunnen daar slim op meeliften. Minder lak betekent minder geld en dus een lagere prijs voor de consument. Ook dat is Dacia."

Op de eerste spionagefoto's zien we een C-klasse zonder chroomwerk in z'n snuit. Ook de bilpartij van Dacia's droom is van chroomwerk ontdaan. Ook opvallend: Dacia lijkt extra centen te besparen door de auto slechts één uitlaatsierstuk te geven. Of het chroomwerk rond de raampartij behouden blijft? Wie zal het zeggen, wellicht dat je daarvoor moet uitwijken naar de Extreme-uitvoering.

Hoe de nieuwe Dacia gaat heten? Ook daar heeft Riebètsj een antwoord op. "Onze nieuwe sedan is aanzienlijk langer dan de Duster of Bigster én had voorheen natuurlijk een ster op zijn neus. Daar zijn we apetrots op. Die eigenschappen combineren we tot Longster. Long voor de lengte. Het ster-deel van de naam behoeft geen toelichting." Een 510 pk sterke AMG 63 S-versie verwachten we niet.

UPDATE: De oplettende lezer had vast al gezien dat dit artikel op 1 april is gepubliceerd. Dat is natuurlijk niet zomaar: bovenstaande is als 1 april-grap ontsproten uit ons redactionele brein.

PRIVATE LEASE Dacia

Lezersreacties (57)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.