'Elektrische auto's uit China worden in Europa tot 25 procent duurder'
Ook Tesla en Volvo gaan dit merken
Als we de doorgaans goed geïnformeerde Financial Times mogen geloven, is de kogel door de kerk. Chinese auto's worden door de introductie van hogere importtarieven tot 25 procent duurder.
De Financial Times meldt dat de Europese Commissie vandaag fabrikanten inlicht over nieuwe en hogere importtarieven die per juli dit jaar gelden voor in China gebouwde elektrische auto's. De krant baseert zich daarbij op niet nader gespecificeerde bronnen. Dat zou betekenen dat Brussel bewijs heeft gevonden voor door de Chinese overheid gegeven subsidies waarvan Chinese autofabrikanten profiteren. Daardoor zouden Chinese fabrikanten aanzienlijk goedkoper kunnen produceren dan Westerse, met - in de ogen van de Europese Commissie - oneerlijke concurrentie in Europa tot gevolg.
Momenteel bedraagt het importtarief voor Chinese auto's nog 10 procent. De Europese Commissie zou voor uit China afkomstige elektrische auto's een extra importheffing tot 25 procent introduceren die volgende maand in gaat. In het nadeligste geval geldt dan een importtarief van 35 procent. Let wel: deze hogere tarieven gelden straks voor alle in China gebouwde elektrische auto's. Dat betekent dat in China gebouwde modellen van onder meer Tesla, Volvo en Cupra - denk aan de Model 3, EX30 en Tavascan - hierdoor worden getroffen. Volgens de Britse zakenkrant moeten de nieuwe tarieven op jaarbasis 2 miljard euro opleveren.
Het besluit van de Europese Commissie lijkt niet zonder risico's. China gaf onlangs aan op zijn beurt een importtarief van 25 procent te overwegen voor Europese en Amerikaanse auto's. De Duitse bondskanselier Scholz hekelde onlangs de plannen van Brussel om een fors hoger importtarief voor Chinese auto's in te voeren.