'Chinese auto's bijna 30 procent te duur voor Europa'

Forse prijsverlaging nodig voor genoeg interesse

MG ZS EV

We hebben het wel eens gehad over een 'Chinese invasie' op autogebied, maar eigenlijk valt de opmars van Chinese merken in ons land best een beetje tegen. De prijzen zouden nog een stuk lager moeten liggen, blijkt uit een onderzoek.

We houden je hier op AutoWeek.nl graag zo uitgebreid mogelijk op de hoogte van wat er allemaal gebeurt in de auto-industrie en daarom mis je hier ook geen enkel nieuwtje over wat de Chinezen allemaal van plan zijn in ons deel van de wereld. Misschien geeft dat het idee dat er hier ook al daadwerkelijk veel Chinese auto's beland zijn, maar in de praktijk valt dat eigenlijk nog wat tegen. Afgelopen herfst bleek nog dat Chinese autofabrikanten zelfs weer wat marktaandeel kwijtgeraakt zijn in ons land; dat ging in de eerste negen maanden van 4 procent (2023) naar 2,6 procent (2024) omlaag.

De hogere importheffingen voor Chinese EV's helpen uiteraard niet en zelfs al worden die gecompenseerd, dan nog liggen de prijzen te hoog om veel Europese consumenten te overtuigen. Dat laatste blijkt uit onderzoek van de Amerikaanse marktonderzoeker Escalent, zo lezen we bij Automotive News. Door de bank genomen zouden de prijzen nog zo'n 27 procent moeten zakken om Europeanen in Chinese auto's te krijgen. Althans, dan overwegen de meeste mensen pas serieus om een Chinese auto aan te schaffen.

Dat de prijs zoveel lager moet zijn om veel mensen over te halen, heeft alles te maken met wantrouwen. Volgens Escalent speelt het gebrek aan historie bij veel Chinese merken daarin een rol. Consumenten hebben weinig om op te baseren of een fabrikant het waar kan maken. Ook de naamsbekendheid speelt veel merken parten. Alleen MG en BYD schoppen het tot de top 25 bekendste automerken volgens Escalent, respectievelijk op plaatsen 22 en 25. Daarbij wordt MG nog geholpen door het Europese MG van vroeger. Wel ziet men dat de Chinese merken dankzij stevige marketing hard op weg zijn om bekend te worden onder de bredere bevolking. Leuk en aardig, maar onderaan de streep bepaalt de portemonnee natuurlijk nog gewoon grotendeels of er ook een auto gekocht wordt. Kennelijk wordt die volgens velen momenteel dus nog te hard geraakt om de overstap te maken.

Lezersreacties (183)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.