Changan: nóg een Chinees merk naar Nederland
Changan dit jaar nog in Nederland
Er komt nóg een voor Nederland nieuw Chinees automerk onze kant op: Changan. Al snel zelfs. Dit jaar nog betreedt het de Nederlandse markt, en niet enkel met volledig elektrische auto's.
De afgelopen jaren is het aantal Chinese automerken in Nederland in enorm tempo uitgebreid. Tegenwoordig kijken we niet meer vreemd op van namen als Aiways, BYD, Hongqi, Lynk & Co, MG, Nio, Seres, Xpeng en Zeekr. Daar komt er binnenkort nog een stel bij. Zo staan de eerste auto's van Dongfeng, Leapmotor en Voyah te trappelen om hun auto's in ons land op de weg te zetten. En er komt er nog een bij: Changan. Net als MG en Lynk & Co richt ook Changan zich niet enkel op volledig elektrische auto's.
Changan Deepal S07 - wat is het en wat kan hij?
In het vierde kwartaal van dit jaar komt in Nederland de Changan Deepal S07 op de markt. Dat is een SUV die in China simpelweg Deepal S07 heet en die tot stand is gekomen met hulp van niet alleen CAITL, maar ook van Huawei. De Deepal S07 is er in China met elektrische aandrijflijnen met systeemvermogens van 221 pk en 262 pk. Wat accupakketten betreft, heeft Changan voor de Deepal S07 exemplaren van 66,8 kWh en 79.97 kWh op de plank liggen. Het bereik van de Deepal S07 met de grootste actieradius, zou volgens de Chinese CLTC-methode - die niet vergelijkbaar is met de hier gehanteerde WLTP-methoden - tot 620 kilometer bedragen. De Changan Deepal S07 is 4,75 meter lang en heeft een wielbasis van 2,9 meter. Daarmee is de SUV nog een maatje groter dan de Skoda Enyaq (4,65 meter, 2,77 meter wielbasis).
Changan Deepal S07.
Verder heeft Changan in China elektrisch aangedreven varianten met een 1.5 viercilinder benzinemotor als range-extender en - logischerwijs - kleinere accupakketten in het aanbod. Welke varianten naar Nederland komen, is nog niet duidelijk. Later volgen andere modellen, onder meer met hybride en plug-in hybride aandrijflijnen.
Europese expansie
Changan opent niet alleen de aanval op de Nederlandse automarkt, maar maakt dit jaar ook zijn entree in Noorwegen en Denemarken. In 2025 spreidt het merk zijn vleugels uit naar Finland, Zwitserland, Zweden en het Verenigd Koninkrijk. Een jaar later moet het ook in Spanje en Italië actief zijn. Changan spreekt van een strategie waarbij het 'via lokale dochterbedrijven' de markt betreedt, maar daarover is nog geen verdere informatie bekend.
Changan Automobile is voor Nederland een nieuw merk, maar bestaat al decennia. Sterker nog: Changan is feitelijk de oudste Chinese autofabrikant. Net als veel andere Chinese fabrikanten verkoopt Changan - een Chinees staatsbedrijf - zijn modellen over uiteenlopende merken. Zo bestaat er naast automerk Changan EV-merk Deepal en Avatr, al houdt ook CATL zich met laatstgenoemde bezig. Daarnaast is Changan sinds 2001 de joint-venture partner van Ford in China en heeft het sinds 2012 een joint-venture met Mazda in China. Een vrucht van die Changan Mazda-samenwerking komt ook naar Nederland en wel in de vorm van de op een Changan gebaseerde Mazda EZ-6.