Bristol Brigand: indrukwekkender dan je wellicht vermoedt - In het Wild
Rap zat
Bristol heeft heel wat bijzondere auto's gebouwd, maar het waren niet allemaal per se ontwerptechnische hoogstandjes. Deze Bristol Brigand is ook een beetje een allegaartje, maar wel eentje die stiekem aardig wat in zijn mars heeft.
Over smaak valt niet te twisten, alleen is zeker dat Bristol Cars in de loop der jaren nou niet per se bekend geworden is om hun door iedereen gewaardeerde ontwerpen. We hadden bijvoorbeeld al eens een Bristol Beaufighter in deze rubriek en dat is een auto die door onze lezers toch vooral als 'apart' en 'eigenzinnig' werd omschreven. Iets minder eigenzinnig, maar toch ook zeker apart is deze Bristol Brigand. AutoWeek-forumlid D oh kwam hem tegen. Herken je er wat in van de bekendere Bristol Blenheim? Dat klopt, want dit is een voorloper daarvan.
De basisvorm van de Brigand is hetzelfde als die van de Blenheim, maar er zijn voor de Brigand onder meer lampen van andere auto's geleend dan bij de Blenheim. Op de Brigand zien we de koplampen van de tweede generatie Volkswagen Scirocco, terwijl de achterlichten van een Bedford-busje komen. Vooral die achterlichten waren een stukje minder subtiel dan waar het bij de Bristol 603 ooit mee begon. Het hielp in elk geval wel om de al in 1976 geïntroduceerde 603 ook in de jaren 80 nog wat eigentijds te houden.
Bristol Brigand.
Is het nou een 603 of een Brigand? Nou, allebei. De Brigand, vernoemd naar een door Bristol gebouwde torpedobommenwerper uit de Tweede Wereldoorlog, was een extra sterke versie van de derde lichting van de 603. In zijn lange neus ligt een heuse V8, een van Chrysler afkomstige krachtbron met een slagvolume van maar liefst 5,9 liter. Daarop is ook nog eens een turbo gezet, waardoor de Brigand een zeker voor zijn tijd indrukwekkende topsnelheid van 241 km/h moet kunnen halen. Hoewel het dus misschien niet de meest flitsende verschijning is, hebben we hier wel met een serieus vlotte auto van doen. In 1998 besloot iemand dat de Brigand het helemaal is en werd hij naar Nederland gehaald. Na 13 jaar was het samenzijn voorbij en kwam de Bristol bij zijn huidige baasje terecht. Die rijdt absoluut iets bijzonders. Volgens onze gegevens is dit zelfs de enige Brigand op Nederlands kenteken.