Brandstofprijzen dalen en dalen, maar waar komt dat door?
Ver weg van records
De afgelopen weken zijn de brandstofprijzen flink gedaald. Betaalde je voor Euro95 half februari nog €2,19 per liter, nu is dat al tien cent goedkoper. Ook diesel is fors goedkoper dan eerder dit jaar. Maar waardoor komt dat?
Voor een liter diesel moesten automobilisten op 21 januari €1,98 per liter aftikken. Dat is nu gezakt naar €1,84. Let wel, dit zijn de adviesprijzen die je doorgaans alleen langs de snelweg betaalt, zegt Paul van Selms van vergelijkingssite United Consumers. "Daar betaal je de hoofdprijs. De meeste particulieren zullen het wel uit hun hoofd laten om daar te tanken, die kiezen tankstations van de snelweg af. Daar ben je vaak al tien tot vijftien cent per liter goedkoper uit dan de adviesprijs.” Dat komt neer op zo’n €1,86 tot €1,91 per liter voor Euro95 die je nu zal betalen bij een pomp om de hoek, of €1,69 tot €1,74 voor een liter diesel.
Ver weg van de recordbedragen
Het zijn prijzen ver weg van de recordbedragen die in de lente en zomer van 2022 werden betaald, toen de adviesprijs voor benzine €2,51 was en diesel €2,38 kostte. De brandstofprijzen schommelen heel erg: zo waren zowel Euro95 als diesel in september en oktober vorig jaar een fractie goedkoper nog dan ze nu zijn. Daarna stegen ze, nu dalen ze dus weer.
"Wat we nu zien, is dat de dollar zwakker is geworden. Ruwe olie wordt afgerekend in dollars, dus dat is een belangrijke factor is waarom brandstof nu goedkoper is”, legt Van Selms uit. "Toch gaat het vaak maar om een paar cent en dat komt doordat de prijs van ruwe olie slechts voor een derde impact heeft op de prijs aan de pomp. Twee derde van de brandstofprijs is gebaseerd op belastingen en accijnzen - dat gaat direct naar de overheid.”
Wereldpolitiek
De wereldpolitiek is ook van invloed op de brandstofprijzen, al is het allemaal vrij ingewikkeld, zegt Van Selms. "Neem de spanningen in het Midden-Oosten of de oorlog in Oekraïne. Als het daar rustiger wordt, vrede in zicht is, dan is de kans groot dat de prijzen dalen. Vooralsnog lijkt daar niet veel te gebeuren”, zegt de expert. "Verder willen sommige olieproducerende landen, zoals Saoedi-Arabië, eigenlijk af van de de beperking op de productie die er nu is om de prijs hoog te houden. Maar Saoedi-Arabië heeft meer geld nodig, en denkt er nu over na om meer te produceren maar tegen een lagere prijs, in de hoop zo meer te kunnen verkopen. Daar is het laatste woord nog niet over gezegd.”