Back to the Future: Dodge Hemi Charger Concept
Toen General Motors in 1963 zijn spectaculaire Pontiac GTO muscle car introduceerde, stond aartsrivaal Chrysler even met lege handen. Razendsnelle bodybuilding leverde een jaar later hun eigen, extra gespierde V8 op, die in een speciale concept car debuteerde.
Het was een goed idee, vond de directie van Chrysler. Hun nieuwe, aan GM superieur geachte prestatiemachine zou in een concept car debuteren! En, zo redeneerde men verder, wanneer we daarvoor nu eens een standaard productiemodel ombouwen, is de kans het grootst dat we op korte termijn een volledig operationele concept-car in handen hebben.
Een droomauto die echt rijdt dus - en lekker hard bovendien. Dat is pas écht spectaculair. Normaalgesproken beperkt de dynamiek van zo'n proefkonijn zich tot de rondjes die hij op autoshows maakt. Op draaischijven welteverstaan. Zo niet deze Dodge Charger, die nota bene de eerste auto werd die deze zeer beroemd geworden naam droeg.
Als uitgangspunt voor de concept kozen de designers voor de weinig opvallende Dodge Polara, die werd veranderd in een open tweezitter. Het achterdek werd doorgetrokken tot aan de voorstoelen zodat de Dodge een tweezitter werd, terwijl de auto leuke, lage raampjes vooraan en opzij kreeg. Sterk beeldvormend voor de totale presentatie van de auto is de rollbar met de daaraan vastgemaakt hoofdsteunen.
Maar dan: de motor zelf, hét aspect waar het allemaal om draaide bij deze auto. Chrysler had een kleine serie Hemi-blokken geproduceerd voor een aantal raceteams, terwijl een extra motor was gebouwd voor de Hemi Charger Concept Car. Toen een van de geachte coureurs zijn racemotor echter aan flarden blies, was Chrysler verplicht om de voor de Hemi Charger bestemde V8 aan de racende brokkenmaker af te staan. Dat kwam wel heel slecht uit, want de introductie van de concept was aanstaande! De Amerikanen besloten daarop om vals spel te spelen: ze lieten de oorspronkelijke motor van de Polara weer in de buik van de Hemi Charger zakken. Goed, met 305 pk uit 6,2 liter inhoud was dit heus geen kinderachtig machientje, maar het was ook allerminst de nieuwe zevenliter Hemi waar die complete Charger voor was gebouwd. En niemand had het in de gaten. Ook de Amerikaanse pers niet, dat de auto nota bene aan proefritten mocht onderwerpen. Naar verluidt is de motorkap niet een keer open gegaan - mogelijk werd hierop toegezien door een stelletje strenge bewakers.
Hoe dan ook, de auto werd na gedane publicitaire zaken vergeten door het Chrysler-management, waardoor hij aan de klamme klauwen van de shredder wist te ontkomen. De auto onderging een totaalrestauratie voordat hij door RM Auctions in 2011 voor $ 715.000,- werd geveild.