Autokleuren 2024: wereldwijd minder wit, meer ‘warme tinten’

Marktaandeel geel verdubbeld

BMW M5 Performance Parts

Het jaarlijkse autorapport van de verfmengers van BASF valt met een luide plof op de deurmat. Interessant, want zo kunnen we eens bekijken of de wereldwijde autokopers nog een beetje zin hebben in wat kleur. Spoiler alert: nee, maar er zijn uitzonderingen.

Het Duitse chemieconcern BASF is groot in autolakken en is zo vriendelijk om de wereld jaarlijks van een mooi rapport over lakkleuren op auto’s te voorzien. Dat levert altijd kleurrijke inzichten op, zowel mondiaal als per wereldregio. Om met het globale (letterlijk) plaatje te beginnen: het aandeel van achromatische (wit, zwart en grijs) tinten is onverminderd groot. De grijstinten waren in totaal goed voor maar liefst 81 procent van de in 2024 gebouwde auto’s.

Vorig jaar lag dat aandeel ook op 81 procent, maar binnen de categorie ‘grijstinten’ is er wel een verschuiving zichtbaar. Wit is weliswaar nog altijd de populairste autokleur, maar zakt van 36 procent naar 34 procent van het totaal. Zilver levert één procentpuntje in, terwijl zwart en grijs (zilver en grijs zijn dus aparte categorieën) met respectievelijk één en twee procentpunten stijgen. Zo heffen alle grijstinten samen elkaar mooi op.

Wereldwijd was daarmee in totaal 22 procent van de nieuwe auto’s zwart, 34 procent wit, 17 procent grijs en 8 procent zilvergrijs van kleur. Kleurliefhebbers zullen niet vrolijk worden van de overmacht van dit soort tinten, maar er zijn ook lichtpuntjes. BASF concludeert bijvoorbeeld dat zogenaamde warme tinten in opkomst zijn, met een verdubbeling van het aantal gele auto’s. ‘Geel’ is nu goed voor 1,5 procent van het wereldwijde totaal. Rood is goed voor 4 procent van alle gebouwde vierwielers en blauw blijft met een aandeel van 7 procent de populairste ‘echte’ kleur voor auto’s.

Europa, Nederland en elders

Wereldwijd bleef het aandeel van achromatische tinten weliswaar gelijk, maar in 'onze' wereldregio EMEA (Europe, Middle East & Africa) is het aandeel van deze zakelijke keuzes juist gestegen van 72 procent in 2021 naar bijna 80 procent in 2024. Ook hier verliest wit terrein, maar grijs en zilver namen juist in populariteit toe. De hang naar warme kleuren komt in de EMEA-regio vooral tot uiting in het aandeel van beige, dat met 2 in plaats van 1 procent grofweg verdubbelde. Eerder konden we al ons licht schijnen op de Nederlandse situatie, en ons landje blijkt relatief kleurrijk. Zwart, grijs, zilver en wit bleken hier goed voor een aandeel van 'slechts' 76 procent, iets minder dan in 2023. Blauw is in Nederland goed voor 11,5 procent van het totaal. rood steeg naar 5,6 procent.

Ook in de rest van de wereld zijn zwart, grijs, zilver en wit goed voor marktaandelen van zo’n 80 procent. In Noord- en Zuid-Amerika ligt dat zelfs op precies 80 procent, terwijl in de regio Asia Pacific liefst 83 procent van de auto’s in één van deze ‘kleuren’ werd afgeleverd.

Lezersreacties (67)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.