Audi A6 Limousine: verfrissend traditionele vierdeurs - Eerste kennismaking
Verfrissend ouderwets
170 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Onlangs konden we op pad met de vernieuwde Audi A6 Avant maar de Audi A6 Limousine bleef nog in nevelen gehuld. Toch zijn ze de grote sedan bij Audi niet vergeten. Sterker nog, ze hebben 'm zo goed onthouden dat er nogal veel bij het oude blijft.
Highlights Audi A6 Limousine
- Traditionele sedan en geen Sportback
- Lagere Cw-waarde dan Avant
- 492 liter bagageruimte, fractioneel kleiner dan de Avant
- Vooralsnog alleen als TFSI 150 kW
Jarenlang was de Audi A6 Limousine een van de zekerheden in het leven. E-segment sedans van Duitse komaf vinden gretig aftrek in veel delen van de wereld en zelfs mensen met beperkte kennis van auto's hoef je A6, E-klasse en 5-serie bijna niet uit te leggen. Toch leek het er lange tijd op dat de A6 voortaan door het leven zou gaan als A7, zoals de A4 nu door het leven gaat als A5. Maar dat is niet zo, de A6 heet gewoon weer A6. Heel logisch, fluistert een medewerker van Audi ons tijdens de preview in, want 'de A5 is echt een stap omhoog gegaan als auto. Bij de A6 is dat niet zo, dat was altijd al een auto van hoog niveau en dat blijft bij de nieuwe ongewijzigd'. Wij hebben daar onze eigen gedachtes over. Namelijk dat niemand het nog kon volgen. Wat we zeker weten is dat de nieuwe gewoon weer een traditionele sedan wordt en niet zoals bij de A5 een Sportback. Dus de A6 heeft vier portieren en een aparte bagageruimte met een kleine opening. Achter die opening kun je 492 liter bagage kwijt. Dat is ongeveer tien liter minder dan in de Avant. Hoewel de toegang ongetwijfeld minder gebruiksvriendelijk is, hoef je het strikt voor de inhoud dus niet te laten. Veel klanten stellen volgens Audi bovendien prijs op het 'dynamische' design van een sedan. In tegenstelling tot de vorige generatie, waar de nadruk heel sterk lag op de harde hoeklijnen, ligt de focus bij de nieuwe op de vlakke carrosseriedelen, waardoor de sedan het elegante broertje van de Avant moet zijn. En hij is bovendien een stukje aerodynamischer. De Cw-waarde ligt op 0,23 en dat is behoorlijk glad.

De gladde achterzijde van de Audi A6 Limousine draagt bij aan een gunstige Cw-waarde.
Hightech interieur
We haalden al even de Audi A5 aan en wie die auto weleens van binnen heeft gezien zal zich meteen thuisvoelen in de Audi A6 Limousine. Het interieur is namelijk precies hetzelfde. Dat betekent erg goede afwerking en een lekkere hightech sfeer. Optioneel heeft de bijrijder een eigen display waarop bijvoorbeeld genetflixt kan worden. Voor de bestuurder loopt de bediening grotendeels via een touchscreen in het midden en dat ziet er strak uit, reageert snel en kan naar eigen inzicht worden ingedeeld. Ook het digitale instrumentarium en het knoppencluster in het bestuurdersportier voor onder meer spiegels en verlichting kennen we al uit de A5 en natuurlijk uit de Audi A6 Avant. Op de achterbank heeft Audi bubbels in het plafond verwerkt om wat meer hoofdruimte voor de achterste inzittenden te creëeren. Toch zit je op de achterbank als gemiddelde volwassene van 1.80 m al bijna met je schedel tegen het plafond als je recht tegen de rugleuning gaat zitten.
Op de internationale prijslijst van de Audi A6 Limousine vind je drie motoren: een 2.0 TFSI benzine, een 2.0 TDI diesel en een 3.0 V6 TFSI benzine. Die krijgen voortaan een wat eenvoudiger benaming. Niet meer 30 of 40 TFSI, maar TFSI en dan het vermogen in kilowatt erachter. Voornoemde Audi-medewerker fluistert ons ook in dat dat is gedaan op basis van 'feedback vanuit de klantenkring'. Wij hebben daar onze eigen gedachtes over. Namelijk dat niemand het nog kon volgen. Net als bij de Audi A6 Avant is ook bij de Limousine alleen de TFSI 150 kW naar Nederland toe. Dat is opmerkelijk genoeg de enige zonder MHEV plus mild-hybrid techniek. In plaats daarvan krijg je gewoon een 2.0 TFSI viercilinder met 7-traps S-tronic automaat met dubbele koppeling en een eenvoudig start/stop-systeem. Het piekvermogen ligt op 204 pk en het maximale koppel bedraagt 340 Nm, dat vanaf 2.000 toeren paraat staat. Net als bij de Audi A6 Avant is dat vermoedelijk genoeg maar niet echt overweldigend.

Net als in de A5 hangt ook in de Audi A6 Limousine een hightech sfeertje.
Helaas gaan de mooiste opties aan onze neus voorbij
Onderhuids staat de Audi A6 Limousine op het Premium Platform Combustion. Dat klinkt als nauw verwant aan het Premium Platform Electric dat onder de Audi A6 E-Tron zit, maar dat is niet helemaal waar. Hoewel een groot deel van de computerhardware voor onder meer de aansturing van de rijhulpsystemen inderdaad gedeeld wordt, is de onderstelhardware bijna helemaal anders. In feite gaat het hier om een doorontwikkeling van het MLB Evo-platform. De motor ligt dus nog steeds helemaal voor de vooras en de versnellingsbak erop. Dat was ooit nodig voor het quattro-systeem met Torsen-middendifferentieel, maar alle tot nu toe bekende varianten van de Audi A6 hebben on demand vierwielaandrijving met een koppeling. Op de vraag waarom dan toch wordt vastgehouden aan deze basis antwoordt Audi dat niet te kunnen uitsluiten dat er op termijn nog varianten zullen volgen die wel gebruikmaken van quattro met Torsen-techniek'. Met andere woorden: reken er maar op dat er weer een potente (R)S6 gaat volgen.
Over quattro gesproken: dat is bij ons geen optie op de Audi A6 Limousine. De 2.0 TFSI is er alleen met voorwielaandrijving. Nu is dat op zichzelf niet zo'n probleem, ware het niet dat quattro een voorwaarde is voor een aantal andere opties die misschien wel relevant zijn. Vierwielbesturing en luchtvering kunnen alleen besteld worden op A6'en met quattro en staan in Nederland dus niet op het menu. Navraag leert dat dat een keuze is: "We zien dat klanten vaak eerst quattro bestellen en pas dan gaan kijken naar geavanceerde opties zoals luchtvering of vierwielbesturing."
De Audi A6 Limousine is per direct te bestellen. Prijzen zijn op het moment van schrijven nog niet bekend, maar reken op iets minder dan de Audi A6 Avant.

Bijna net zoveel inhoud als de Avant, al is de opening van de Audi A6 Limousine natuurlijk wel kleiner.
PRIVATE LEASE Audi A6
Had je deze auto's al gezien?

Audi A6 Avant 55 TFSI 3.0 V6 340pk I 3x S-Line I RS Zetels
- 2019
- 65.850 km

Audi A6 Avant 50 TFSI e quattro | Navi | Apple Carplay | Elek. Achterklep | Stoelverwarming |
- 2023
- 71.669 km

Audi A6 Avant 45 TFSI Sport | WORDT VERWACHT | 2X S-LINE | NAVIGATIE | STOELVERWARMING | MEMORY STOELEN | CRUISE CONTROL |
- 2019
- 129.796 km