Ariel Atom 4R: 400 pk, 274 km/h en voor het eerst met ABS!

Circuitspeelgoed in de meest extreme categorie

Ariel Atom 4R
Ariel Atom 4RAriel Atom 4RAriel Atom 4RAriel Atom 4RAriel Atom 4RAriel Atom 4RAriel Atom 4R

De nieuwe Ariel Atom 4R is knotsgek, maar wist toch aan onze aandacht te ontglippen tussen al het supercarnieuws van het Goodwood Festival of Speed, afgelopen weekend. Nu stellen we hem alsnog in al zijn glorie aan je voor, compleet met een tot 400 pk gekieteld Civic Type R-blok, een raceversnellingsbak en een primeur voor Ariel: ABS!

Het Britse Ariel greep het Goodwood Festival of Speed, dat vorig weekend plaatsvond, aan om de R-versie van zijn in 2018 gepresenteerde Ariel Atom 4 op het podium te hijsen. Dat is een op vrijwel alle relevante en minder relevante vlakken extra hete variant, waarmee je nog sneller over het circuit én in een rechte lijn kunt jagen. De Atom 4R is uitgerust met de geblazen 2-liter 4-cilinder motor uit de nog vrij verse Honda Civic Type R, die voor de Atom is opgepompt tot 400 pk en 500 Nm koppel. Daarmee sprint het circuitspeelgoed in 2,7 seconden naar de 100 km/h, om in totaal in 'minder dan 6,5 seconden' van 0 naar 160 km/h (100 mph) te sprinten. De top ligt op maar liefst 270 km/h.

Gelukkig is er van alles veranderd aan het remsysteem om de lichtgewicht Brit weer tot bedaren te brengen. De Ariel Atom 4R krijgt - anders dan de variant zonder R - keramische remmen aangemeten, die er samen met voor het eerst beschikbare koolstofvezel wielen voor zorgen dat de Atom 4R 26 kg minder niet-afgeveerd gewicht met zich meedraagt (!). Een gewichtsbesparing van 26 kg is voor een dergelijke auto al veel, maar een dergelijke besparing bij puur en alleen de onderdelen die aan de onderkant van de veerpoot vastzitten, is gigantisch.

Krachtige, lichtgewicht remmen om lichtgewicht wielen van een lichtgewicht auto te stoppen: dan is ABS geen overbodige luxe.

Ariel Atom 4R: minder dan 1,5 kg per pk

Om die lichtgewicht wielen met extra krachtige remmen fatsoenlijk tot stoppen te dwingen, heeft de Ariel Atom 4R ook ABS. Het is de eerste Ariel ooit met een antiblokkeersysteem. Verder heeft hij een verstelbare tractiecontrole en - mits je voor de sequentiële versnellingsbak gaat - een launchcontrol. Die bak is nieuw en werkt met flippers achter het stuur én een koppelingspedaal, maar laatstgenoemde kun je bij het opschakelen negeren. Terugschakelen van de zesde naar de eerste versnelling kan - in theorie - binnen een seconde. De standaard-versnellingsbak van de Atom 4R is overigens een 'reguliere' handbak met zes versnellingen.

Buiten de aandrijflijn en de remmen om zijn vrijwel alle andere delen van de Atom 4 tegen het licht gehouden om hem potenter te maken. Onderstel, aerodynamica en koeling werden aangepast, waarbij de 4R ook goed herkenbaar is aan zijn nieuwe side pods met inlaatkanalen die voor extra koeling zorgen. Het spoilerwerk van de afgebeelde auto is onderdeel van een optioneel aerodynamicapakket, eveneens nieuw voor de 4R. Tot slot: het gewicht van de auto? Minder dan 600 kg!

De Ariel Atom 4R kost in Engeland vanaf 65.000 pond (+/- €75.000) exclusief belastingen. 

Aan de side pods met daarin radiateurs herken je de Atom 4R.

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.