Wel raamslingers, geen scherm: Amerikaanse Slate Truck is compact, eenvoudig, elektrisch en goedkoop
Schone lei
Amerikaanse auto’s zijn groot, zwaar en in Nederland doorgaans onbetaalbaar. Het door Jeff Bezos gesteunde Slate Auto doorbreekt al deze clichés met de Slate Truck, een compacte elektrische pick-up die zich desgewenst laat omtoveren tot SUV. En dat voor minder dan 20.000 dollar!
Alles aan de Slate Truck is gemaakt om zo eenvoudig en simpel mogelijk te zijn. Slate zegt de auto-industrie te willen ‘verstoren’ door met een uiterst eenvoudig productieproces en zonder onnodige toevoegingen een lekker simpele, goedkope en relatief lichte elektrische auto te maken, en doet dat ook meteen met een carrosserievorm die veel Amerikanen aanspreekt.
De eerste Slate, die simpelweg Slate Truck heet, is een korte pick-up die desgewenst kan worden omgetoverd in een SUV. Daarmee lijkt hij wel wat op de eerste Amerikaanse SUV’s, zoals de Ford Bronco en Chevrolet Blazer, die je op soortgelijke wijze kon laten balanceren tussen pick-up-achtige, cabriolet en gesloten tweedeurs SUV. Wie in het geval van de Slate geen laadbak wil, kan de auto met een officieel accessoire omtoveren tot een auto met een vierkant, recht dak. Het is dan een vijfzitter met een gesloten cabine en een dito laadruim. Accessoires spelen sowieso een centrale rol bij Slate. Slate verkoopt zijn voertuig als een ‘Blank Slate’ (‘schone lei’), waarna klanten de boel met honderden officiële accessoires verder kunnen optuigen.
De Slate is ook compact. Hoe compact? Wel, met 4,43 meter is hij ongeveer even lang als een Volvo XC40. Met een breedte van 1,79 meter en een hoogte van 1,76 is hij wel een stuk smaller en hoger dan die Volvo, terwijl de wielbasis van de Amerikaan met 2,76 meter juist weer wat groter is. Het gewicht (curb weight) blijft met 1.633 kg ook binnen de perken, althans voor een EV. De bagageruimte in SUV-vorm is achter de bank maar liefst 962 liter, maar we vermoeden dat Slate daarbij tot het dak telt. Ook leuk is de frunk van de Slate, die dankzij de vierkante vorm van de neus maar liefst 200 liter groot is.
Accu en actieradius
De altijd elektrische Slate oogt wellicht als een onverzettelijke terreinbeul, maar het is een achterwielaandrijver. Die enkele elektromotor levert 150 kW/204 pk, een waarde die we vaker zien in EV-land. Daarmee sprint hij in een seconde of 8 van 0 naar 60 mijl per uur (96 km/h). De accu is standaard 52,7 kWh groot, goed voor een beperkte actieradius van omgerekend 241 kilometer volgens de strenge EPA-cyclus. In WLTP-cijfers zou dat vermoedelijk een hogere waarde opleveren, maar het blijft beperkt. Daarom is het goed om te weten dat er ook een grotere accu van 84,3 kWh verkrijgbaar is, goed voor een rijbereik van (volgens Slate) 386 kilometer. Dat is wel erg weinig in relatie tot het accupakket, maar wie weet valt het in de praktijk mee. Snelladen gaat met een redelijke, maar niet indrukwekkende 120 kW.
Geen scherm

Geen infotainmentscherm én geen elektrische ramen. Alles draait om de eenvoud!
De eenvoud uit zich ook in het interieur, waar een infotainmentsysteem ontbreekt en je net als in een Dacia zelf je telefoon of tablet kunt koppelen met de daartoe bestemde houder. Wel zijn er allerlei veiligheidssystemen en heeft de Slate acht airbags. Het grootste wapenfeit van dit voertuig is zijn prijs: Slate wil dit apparaat voor minder dan 20.000 dollar gaan aanbieden in de VS, waar hij overigens ook zal worden gebouwd.
Slate Auto is een Amerikaanse startup en heeft naar verluidt al een serieuze groep investeerders achter zich verzameld. Onder hen is ook Jeff Bezos, de bekende, steenrijke en spraakmakende oprichter van Amazon.