Abt XGT: GT2-racer voor de openbare weg

LMS GT2 voor op straat

Abt XGT Audi R8
Abt XGT Audi R8Abt XGT Audi R8Abt XGT Audi R8Abt XGT Audi R8Abt XGT Audi R8Abt XGT Audi R8Abt XGT Audi R8

Wie een beetje zijn Audi's R8 op een rijtje heeft, denkt mogelijk deze creatie van Abt al te kennen. De kans is groot dat je dan denkt aan een R8 van dik vier jaar geleden, al is er één heel fundamenteel verschil.

De Audi R8 is weliswaar bijna niet meer, maar dat weerhoudt het Duitse Abt er niet van om er nog een keer helemaal op los te gaan. En dan bedoelen we ook écht losgaan. Dit is de Abt XGT. Je hebt niet veel fantasie nodig om er de Audi R8 LMS GT2 die dik vier jaar geleden verscheen in te herkennen. Ook wat betreft vermogen komt het bekend voor, want de Abt XGT perst maar liefst 640 pk uit de 5.2 V10, hetzelfde als de LMS GT2. Wel is hij een fractie zwaarder, al mag dat eigenlijk geen naam hebben. De Abt XGT weegt 1.400 kilo, waar de LMS GT2 het bij 1.350 kilo wist te houden.

Zo'n gewicht en zo'n vermogen, in combinatie met een enorm scala aan aerodynamische extra's om de boel strak tegen de grond te houden, als dat geen bloedsnel monster oplevert ... En dat dan op de openbare weg. Ja, echt. Dat is het grootste verschil met de LMS GT2, die puur voor circuitgebruik bestemd was. Abt benadrukt dat het geen uiterlijk vertoon is en dat het hier echt gaat om een raceauto voor op de openbare weg en niet zomaar een supercar met een race-uiterlijk. Dat blijkt wel in het interieur, want je kijkt tegen een typisch racestuur en racecockpit aan. Uiteraard is van hieruit van alles, waaronder de afstelling van het onderstel, uitgebreid naar wens aan te passen.

Zoals je zult begrijpen, blijft de Abt XGT een behoorlijk exclusief ding. Er worden slechts 99 exemplaren gemaakt, grotendeels met de hand. Het prijskaartje is derhalve niet mals: €598.000.

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.